Brev
Idræt
Hej!
Det er fordi nogen af mine veninder kan ikke være med til idræt pågrund af menstruation, men hvorfor, jeg tør ikk helt ar spørge dem hvorfor de ikke kan være med.
Tak, på forhånd
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Det er en rigtig godt spørgsmål du stiller der. Jeg vil gerne forsøge, at give dig et svar, på hvorfor det kan være.
Det er lidt forskelligt, hvordan piger bliver påvirket af deres menstruation. Mange får det man kalder ‘menstruationssmerter’, som kan være så slemme, at det kan føles ubehageligt at bevæge sig. Og så kan man godt få lyst til at trække sig fra idræt.
De fleste – men ikke alle – lider af menstruationssmerter eller ubehag før og under deres menstruation. Det betyder, at stort set alle føler en smule (eller meget) smerte, når menstruationen kommer.
Det er ikke farligt – bare anstrengende. Hvor slemt det er, afhænger af mange ting, for vores kroppe er forskellige. Nogle vil aldrig opleve nogen smerter, andre får dem altid, og nogle får dem sommetider
Det er normalt sådan, at smerten føles lidt som kramper i bækken, ryg, lår eller mave. Oftest starter den lige under navlen og stråler ud mod lårene og ryggen. Det er lidt forskelligt fra gang til gang, hvordan det føles.
Nogle gange bemærker piger det næppe – men den næste menstruation kan måske gøre så ondt, at man bliver dårlig. Man fx få diarré, hovedpine og blive lidt svimmel.
Faktisk viser forskning at bevægelse gør, at kramperne løsnes lidt. Det kan dog være svært, at overbevise sig selv om, når man har smerter. Men med fysisk aktivitet er det muligt at både smerte og anspændthed lindres lidt. Kan det være, at pigerne ikke ved det?
Det kan du jo overveje, at fortælle dem, hvis det betyder noget for dig, at de er med til idræt. Du kan fx sige “Nogle gange hjælper det faktisk at bevæge sig, hvis man har menstruationssmerter. Har I lyst til at prøve det af, og se om det virker?”.
Nogle dage kan smerterne være så slemme, at man dog må gøre noget andet. Det fx være at sørge for at holde sig varm. Varme får kroppen til at slappe af og reducerer ofte kramper. Man kan fx tage et varmt bad eller ligge en opvarmet pude eller et varmt tæppe der, hvor det gør ondt. Eller binde et tørklæde rundt om hofterne.
Ofte handler det om, at finde frem til det som fungerer for en. Og det kan godt tage noget tid, at finde ud af hvad det er. Måske er det at ligge sig ned under dynen og få varme? Eller lave fysisk aktivitet? Det kan også være noget helt trejde. Hvad mon fungerer for dig, hvis du oplever menstruationssmerter?
Der kan selvfølgelig også være andre grunde til, at man måske ikke har lyst til idræt, når man menstruerer. Måske har din idræts lærer, nogle gode bud på det, hvis du spørger. Hvad tænker du mon om den mulighed?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Ellers er du også altid meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen