Bløde igennem

Hej.

Jeg er en pige på 13. Jeg har det problem når jeg er i skole og sidder ned på stolene i lang tid som man nu gør, at jeg så bløder igennem. Mit bind kan sagtnen suge mere, det er ikke det.

Ved ikke helt hvad jeg skal gøre, jeg kan ikke føle mig fri, er hele tiden bange for at bløde igennem. Jeg skrifter mit bind hver frikvarter og tager tit hjem fordi jeg har blødt igennem. Hvad gør jeg😔

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Det kan jeg virkelig godt forstå er irriterende. Det må ikke være rart at skulle sidde i timen og være nervøs for om du kommer til at bløde igennem og at skulle skifte bind hvert frikvarter.

Der er rigtig mange unge piger, der bløder meget kraftigt, de første år de har menstruation. Det bliver heldigvis for det meste mindre kraftigt med tiden. Men det hjælper dig selvfølgelig ikke nu.

Der findes mange forskellige slags bind man kan købe. Der kan være stor forskel på, hvor gode de er og hvor meget blod de kan rumme. Du siger, at dine bind sagtens kan suge mere, så måske er problemet, at de ikke sidder rigtigt?

Måske bløder du mest igennem foran eller bagpå eller i siderne? Måske du så kunne sætte bindet så det dækker bedre der hvor du bløder igennem.

Eller du kan finde en anden slags bind, der er bredere eller længere. De bind som kaldes natbind er både længere, bredere og kan suge mere. Måske kunne det være en ide at prøve?

Mon din mor eller en anden sød voksen i din familie kan hjælpe dig med at finde de rette bind til dig og hjælpe dig med at sætte det på den bedste måde? Det kan også være du skal have nogle underbukser, der holder det bedre på plads?

Måske du kunne prøve dig lidt frem med lidt hjælp fra en sød voksen i din familie? Hvem mon det kunne være? Det kunne også være sundhedsplejersken på skolen fx?

Jeg ved godt det for nogle børn kan være lidt pinligt at snakke om menstruation. For voksne er det dog helt almindeligt og de fleste kvinder kender en masse til, hvad man kan gøre, og hvor man finder de rigtige bind.

Det er også en mulighed at tale med din læge om det. Der kan være noget, som lægen kan gøre for at hjælpe.

Jeg håber du finder en sød voksen, der kan hjælpe dig!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

få flere råd til menstruation

Menstruation er noget af det mest naturlige for piger at have. Det er et tegn på, at kroppen fungerer, som den skal. Alligevel kan det være lidt svært eller pinligt at snakke om. Det vil vi gerne hjælpe dig med!

På vores side om menstruation kan du blive klogere på, hvad menstruation er og få gode råd til, hvordan du taler om den og en guide til bind, tampon og menstruationskop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.