udseende

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tusind tak for at skrive herind til BørneTelefonen. Jeg kan forstå, at du bekymrer dig om du er grim, om du vil finde kærligheden og om udseendet virkelig er det, der tæller mest i forhold til andre mennesker. For vi får af vide hele tiden, at udseendet betyder alt, og vi bliver bombaderet med billeder af smukke unge mennesker, som ser ud på en helt bestemt måde, og det kommer vi til at se som den måde man bør og skal se ud.

Måske ved du godt, at alt hvad vi ser i blade, tv, film og reklamer er 'snyd'. Der er brugt tekniske løsninger for at fjerne urenheder i huden, gøre tænder kridhvide og lige lave om på næsen, masser af make-up og andre ting, som gør at man ser helt anderledes ud end i virkeligheden. Men alt dette er med til at påvirke os til, hvad vi synes er smukt og på den helt rigtige måde. Det kan være hårdt, fordi det betyder, at vi konstant ikke føler os gode nok, smukke nok og ikke lever op til de stanarder som sættes op af tv og modebranchen.

Men hvor meget betyder udseendet for at vi har det godt? Og hvor meget betyder udseendet for at vi kan finde kærligheden? I det efterfølgende vil jeg skrive lidt om, hvad vi selv kan gøre i forhold til vores udseende og udstråling.

Udseendet betyder noget for os alle sammen! Desværre er der mange, der har det svært, fordi de ikke synes, de er smukke nok eller at dem de snakker med ikke er smukke nok. Medierne fortæller os nemlig, at der er meget snævre grænser for, hvad der er smukt, og hvad der ikke er – man skal have helt bestemte mål, perfekt hud, hår, stil osv. Men det der tit sker når man kun fokuserer på udseendet, er, at man hele tiden leder efter fejl og slet ikke ser personen bag ved udseendet. Jo mere man fokuserer på det ydre, og hvordan man ser ud, jo mindre skal der til før det hele vælter og man er utilfreds med alt.

Hvorfor siger jeg alt dette? Det er for at fortælle dig, at udseendet ikke er et solidt fundament at bygge hverken venskab eller kærlighed på. Ens udseende kommer til at ændre sig meget i løbet af livet, og hvis du bygger dit liv på, at du ser ud på en bestemt måde, kan du let komme til at tabe kampen - eller føle, at du ikke ser ud som du burde.

Noget der virkelig kan gøre en forskel i relation til andre mennesker, er hvis man har en positiv udstråling. Folk bliver draget af andre folk med positiv udstråling. Man vil gerne være sammen med mennesker med positiv udstråling, for det smitter, man bliver selv mere positiv. Det er ikke meningen, at vi alle sammen skal ligne hinanden. Vi skal derimod lade vores omgivelser se lige netop den skønhed, vi hver især er skabt med. Der er mange fantastiske ting ved dig, du er dig – på DIN unikke måde! Men når du kommer til at fokusere på den ene ting, du er utilfreds med, så vakler din tro på dig selv og din kærlighed til dig selv. Hvis man fokuserer så meget på det ydre, kommer det indre til at vakle.

Når alt det her er sagt om den ydre skønhed, så lad mig slå fast, at den indre skønhed er langt den vigtigste! Den indre skønhed er de sider af dig, der gør at andre kan lide dig og føler, at du vil dem noget godt. Derfor er det også meget vigtigere at pleje den indre skønhed end den ydre! Det tænker jeg, at man kan gøre ved at tænke på, hvordan man er over for andre – om man er smilende og imødekommende, eller om man er svær at komme i kontakt med. Mon du kender til, at nogle drenge og piger er så perfekte på det ydre, at man slet ikke tror på, at man kan være venner med dem, for man kan slet ikke leve op til dem? Så vil jeg hellere være den, der ser ret almindelig ud, måske endda lidt kedelig, men til gengæld er én, man tør betro en hemmelighed -grine højt sammen med. Måske ham den perfekte er populær og smart, men hvem tør fortælle ham noget svært om sig selv, hvis han er rigtig slem til at bagtale?

Det bedste du kan gøre for dig selv, er at prøve at se dig selv med nysgerrige og positive øjne. Kik dig i spejlet og se hvad du egentlig ser, når du kikker godt efter. Kan du lide dig selv? Er du sød og rar ved andre, er du en god ven, er du hjælpsom osv. osv. Når du snakker til dig selv i spejlet, gå på opdagelse i egen personlighed… hvad er du glad for og hvad kunne du godt tænke dig at øve dig på at blive bedre til. Se alt det gode og smukke i dig selv - jeg ved det er der! Fokuser på det, og fortæl dig selv, hvad du synes er smukt ved dig - ikke hvad mode, tv og reklamer bestemmer, du skal synes. Der er noget smukt ved og i os alle, vi skal give os lov til at se det og nyde det.

Med hensyn til at bruge nettet til at finde venner og kærester, så er det lige præcis det sværeste sted at vise hvem du er. På nettet er det netop først og fremmest udseendet man bliver bedømt på. Jeg tænker, at hvis du gerne vil benytte nettet til at finde venner og kærester, så vil det måske være en ide at finde en kreativ måde at gøre det på, som bedre beskriver hvem du er som person.

Se på dig selv som et helt menneske, der har mange forskellige nuancer. Du har en hel masse godt at byde på. En kæreste kommer, det er jeg sikker på, men jeg håber, hun venter med at komme, til du holder lidt mere af dig selv, så får I det meget bedre sammen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.