Brev
Strækmærker
Hej 🙂
Jeg er 14 år, og lige siden jeg var 12 år har jeg hadet min krop..
Da jeg var 12 år begyndte jeg at få strækmærker på lårene, men har dog ingen anelse om hvorfor de kommer?
Jeg har aldrig været fed, jeg træner lidt og spiser normalt. Mine striber har aldrig været lilla/blå farvet, de har altid været hvide. Hvis man stryger sin finger over dem, kan man mærke dem, for de er hævet en lille smule.
Når jeg stryger min finger over dem gør det ondt, og mine lår er også ret ‘hårde’ i det. Striberne er også på mine knæ, så de går fra knæene helt op til numsen. Jeg går aldrig i shorts fordi alle kan se dem, for jeg er lidt mørk i huden og striberne er helt hvide.
Så når det er sommer går jeg i bukser, og alle spørger altid om det er ikke varmt. Men tør ikke fortælle dem og striberne.. Jeg er så ked af det, især når de inviterer mig med ud for at svømme, for jeg hader at vise mine lår 🙁
Vær sød at hjælp, kan striberne blive mørkere? Kan de blive mindre tydligere? Min mor siger altid at det er normalt at have dem, og det ved jeg også godt selv. Men jeg føler mig bare så grim, så kan sagtens finde på at græde når det er vi snakker om dem.
Hjælp mig, venlig hilsen en pige på 14
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Som du selv skriver, så det er det helt normalt og noget som især rigtig mange kvinder og unge piger oplever. Strækmærker opstår pga. skader i vores underhud, hvor de elastiske fibre overstrækkes. Man ved ikke en præcis årsag, men strækmærker kan dukke op omkring vægtstigning/- tab eller simpelthen bare i forbindelse med den normale udvikling i puberteten. Jeg får indtryk af, at det netop er med udviklingen i puberteten – altså, at de er kommet med den normale udvikling, der jo netop sætter ind i puberteten. Du skriver nemlig, at du er normalvægtig og er opmærksom på motion og sund kost, så du gør jo de gode ting. Jeg kan godt forstå, at du alligevel synes, at de er irriterende. Måske hjælper det lidt at minde dig om, at de er helt normale – og ikke er kommet fordi, du har gjort noget forkert.
Du spørger, om de kan blive mere eller mindre tydelige. Hvis man vil undgå, at de udvikler sig yderligere, så handler det netop om at undgår hurtige vægtstigninger/-tab og er opmærksom på regelmæssig motion og sund kost som dig. Det kan hjælpe med at stramme huden op og dermed gøre dem mindre synlige. Så egentlig gør du jo allerede alle de rigtige ting! For at dæmpe ømheden, kan du fx massere meget blidt med en god olie som er god for huden. Måske hver aften eller et par gange om ugen. Den blide massage kan være med til at få huden til at slappe af, ligesom massage på ømme muskler.
Nogle forsøger sig herudover med forskellige cremer, laser eller anden behandling, men desværre er der ikke noget der helt viser, at strækmærkerne helt forsvinder. Du kunne dog overveje at snakke med din læge om det og sammen finde ud af, om der findes noget, der måske kan hjælpe dig.Måske en god hudlæge eller anden behandler i dit område, der er god til netop strækmærker. Jeg tænker da i hvert fald, at det kunne være et forsøg værd..Når jeg læser dit brev, så får jeg er indtryk af, at det her faktisk er noget, der fylder meget hos dig. Du skriver også, at du klæder dig efter det og helst undgår at vise dig i badetøj. Det er rigtig ærgerligt, hvis det skal fortsætte, så det kunne måske for dig være rart med en professionel vurdering samt gode råd.Måske også en snak om, hvordan man kan øve sig i, at bekymringer om strækmærkerne ikke får lov at styre hvad du tager på og tager med til. Hvad tænker du mon om det?
Jeg er glad for at læse, at du allerede har snakket med din mor om dine tanker. Måske hun kunne have et godt råd til at mindske synligheden af dem? Det kunne da i hvert fald være en mulighed at forsøge at snakke med hende igen måske også om mine forslag -  eller hvad tænker du mon om det?
Jeg har nu givet dig mine tanker og jeg håber, at de kan berolige dig samt hjælpe dig videre. Du er altid velkommen på BørneTelefonen 116111..
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen