Ser jeg forkert ud dernede?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Der sker mange ændringer med ens krop, når man går i puberteten, og det er rigtig godt at være nysgerrig på, hvordan man udvikler sig. Mange kan dog godt blive lidt bekymrede for, om de nu udvikler sig som de skal.

Ligesom alle f.eks. har forskellige former og størrelse bryster, så ser alle faktisk også lidt forskellige ud forneden. Nogle har f.eks. forskellige slags indre kønslæber, hvor den ene er meget større end den anden, andre har nærmest en tredje indre kønslæbe – og det samme gælder skedeåbningen og området omkring. Alt sammen er helt normalt. Du kan igen sammenligne det med at en person kan have lidt forskellige størrelse bryster eller have et øre der ser lidt anderledes ud end det andet.  Det, du beskriver, lyder altså normalt. Det, du ser, kan sagtens være jomfruhinden, eller resterne fra den. Faktisk er jomfruhinden sjældent en rigtig hinde (uden hul), selvom man er stadig er jomfru. Det skyldes, at hinden er så tynd, at den ofte allerede er gået lidt i stykker tidligt i ens barndom, fordi man f.eks. har cyklet eller redet, inden man første gang har sex. Den ekstra lille ’klump’ kød forneden kan også godt være sådan, du er skabt og ikke noget du skal spekulere mere over. Jeg håber det giver mening, det jeg skriver!?

Skeden og området forneden er jo i det hele taget et ret følsomt sted, og nogle punkter er ekstra følsomme. Jeg har hørt andre unge fortælle om et område med en ekstra lille ’klump’ kød, som var ømt. Det var ikke noget, der generede dem til dagligt eller under sex. Jeg tænker dog, at hvis du er generet af noget der gør ondt, enten nu eller når du en gang har får en kæreste du har sex med, så kan det måske være rart for dig at snakke med en læge om det. Det kan man altid gøre for ikke at gå rundt og bekymre sig unødigt.

Jeg håber, du vil blive ved med at være så opmærksom på din krop og din udvikling. Det er en rigtig god ting at være. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til os en anden gang hvis du skulle have brug for det.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.