Brev
Menstruation og idræt
Jeg gik mens for cirka 5 måneder siden.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, når jeg har idræt…
Er lige startet i en ny klasse, så synes det er lidt pinligt at skulle gå i bad mens jeg har menstruation.
Nogen der kender et smart trick?????
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at det kan føles lidt akavet at gå i bad foran andre, når man har sin menstruation. Især foran nye mennesker, man ikke kender så godt.
Det er helt naturligt, at der er nogle ting, som man ikke har lyst til at dele med andre. Og det er helt okay.
Derfor kan det måske også føles lidt svært, hvis de andre ser det. Og samtidig har nogen af de andre piger også menstruation, og andre går og venter på at få det. Måske bliver det nemmere, når du har været i klassen i længere tid og har fået venner og veninder i klassen. Så er det tit at man taler om mange ting også dem, der kan føles lidt privat.
Mit forslag vil være, at du kan prøve at bruge tampon i stedet for bind. Mange piger ser tampon som en god hjælp f.eks. i svømmehallen og på stranden. Tamponen sidder oppe i skeden, så man ikke kan se den.
Hvis man ikke er vant til at bruge tampon, kan det godt være lidt svært at sætte den op, de første par gange. Derfor kan det være en god idé at bruge de mindste (mini) til at starte med. Det hjælper, hvis man forsøger at slappe af og tage en dyb indånding, inden man skubber den på plads. Så skal det nok lykkes, selvom det ikke går til at starte med. Der vil også ligge en vejledning i pakken, hvor der står hvordan man skal gøre. Der er også nogen som bruger menstruationskop, istedet for tampon eller bind. Måske er det noget for dig?
Måske du kan spørge din mor, om hun vil hjælpe dig med at købe tamponer eller menstruationskop? Hun har jo nok selv prøvet det og været i din situation.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen