Menstruation

Hej bb.

Jeg er i tvivl om hvornår man for sin første mens…

Vil MEGA gerne snart have det ……

Jeg har lidt hår under armene, mange hår forneden Og også bumser, men lidt små bryster og intet udflåd.

Hvornår tror i ca. Det kommer

Please svar

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år. Tak, fordi du har skrevet til vores brevkasse. Jeg kan forstå, at du er i tvivl om, hvornår du kan forvente at få din første menstruation... Det kan jeg egentlig godt forstå - for det er altid lidt svært at vide, hvad "kroppen har gang i". Jeg håber derfor, at mit svar kan hjælpe dig lidt. Jeg ville ønske, at jeg kunne besvare dit spørgsmål, men når det drejer sig om kroppens udvikling, er der ikke noget sikkert svar. De fleste piger får deres første menstruation, når de er mellem 11 og 16 år. Men der kan også være nogle få piger, der allerede får det, når de er 9 år og enkelte, der først får menstruation, når de er 17 år. Det er med andre ord rigtig svært at vide.Men hvis man er lidt nysgerrig, kan der være flere ”ting”, man kan holde øje med. Så er der også større mulighed for at være parat, når menstruationen en dag kommer. Du skriver fx, at du er begyndt at få hår både under armene og forneden. Det tyder altså på, at du udvikler dig. Det er lidt sværere at afgøre med brysterne – for man ved jo ikke, hvor store bryster, man ender med at have. Men når du skriver, at du ”kun” er 11 år, kan de sagtens vokse flere år endnu.Derudover skriver du også, at du ikke har haft udflåd endnu. Rigtig mange piger får lidt udflåd, inden deres første menstruation kommer. Det kan både være måneder inden – eller måske bare et par dage før. Men faktisk har jeg også hørt om flere piger, der ikke fik udflåd inden. Så igen gør kroppen det lidt svært for os at vide, hvad der sker, fordi det er forskelligt. Mit bedste råd til dig er, at du ikke skal tænke så meget over, hvornår din menstruation kommer. Den skal nok komme! Imens kan du bruge tiden på sikrer dig, at du er klar, når den kommer. Måske har du allerede talt med din mor, lærer eller skolens sundhedsplejerske, så du allerede føler dig godt parat? Jeg kan i hvert fald høre, at du ved meget om de ting, der sker med kroppen, når man begynder at nærme sig puberteten. Hvis du har lyst til at vide mere, kan du besøge http://www.sexlinien.dk. Her kan du læse en masse om kroppens udvikling og lære mere om menstruation. Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Selvom det kan være rigtig svært at have tålmodighed - når du nu glæder dig så meget, så lover jeg dig, at din menstruation nok skal komme, når din krop er helt parat. De bedste hilsner til dig

fra BørneTelefonen.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.