Menstrationskop

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Der sker en masse forandringer i kroppen i din alder. Dine hormoner ændrer sig og det kan godt være, din menstruation snart er på vej og det kan være, at det påvirker din krop så den producerer anderledes udflåd, end det du plejer at se?

Når du skriver, at du hele tiden har udflåd og at du skal skifte trusseindlæg ofte, tænker jeg at du måske skulle bestille en tid hos din læge. Måske er det ikke noget, måske er det bare at din menstruation er på vej. Man plejer at sige, at hvis udflåd enten lugter eller har en anden farve end den plejer, er det en rigtig god idé at tage til lægen.

At gå til lægen med noget, der er så privat som udflåd, kan godt kræve lidt mod. Jeg tænker derfor, at du måske kunne tale med din mor om hun evt. kunne gå med. Lægen er der for at hjælpe dig og ser og har oplevet meget af det du måske synes er lidt pinligt og personligt - det kan være godt at huske sig selv på.

Du skriver også, at du har tænkt over om du kan bruge en menstruationskop? Jeg tænker at du først skal have din menstruation, før du begynder at bruge en menstruationskop, men så synes jeg at det lyder som en fin idé. En menstruationskop er en kegleformet silikonekop, der bruges lidt på den samme måde som en tampon. I stedet for at suge blodet, som en tampon gør, opsamler en menstruationskop blodet i stedet. Og i modsætning til bind og tamponer er en menstruationskop genanvendelig, og den findes i flere størrelser. Hvis du går forbi lægen, kan du også tage en snak med denne omkring menstruationskop eller hvad han/hun tænker ville være godt for dig at anvende, så du kan føle dig tilpas i din hverdag.

Et sted der også kan give svar på forskellige ting om kroppen og mange andre ting du kan opleve i denne tid er http://www.privatsnak.dk

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.