Brev
Jeg kan ikke kaste op
Hej… jeg er en pige på 15.
Jeg kan ikke kaste op. Hvorfor kan jeg ikke det? Det ville være rart at finde et svar på det. Og jeg vil helst ikke have svar med hjælp til alt mugeligt med problemer, bare hvorfor jeg ikke kan kaste op.
Jeg har prøvet men det virkede ikke.
Jeg kunne en gang men kan ikke mere.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at du mener, at du ikke kan kaste op med vilje?
Alle kan nemlig kaste op, hvis de får en forgiftning eller bliver syge, og det er nødvendigt for kroppen at tømme mavesækken.
Der er mange, der synes, det kan være rart selv at bestemme, hvornår man skal kaste op. Fx hvis man er syg og ikke har lyst til at vente til kroppen gør det af sig selv. Så kan det nogle gange hjælpe på, at man får det bedre.
Men da det ikke er naturligt for kroppen at blive tvunget til at kaste op fx ved at stikke en finger i halsen, kan det være svært at få den til det, hvis der ikke er noget i vejen. Det er en stor belastning og usundt for kroppen at kaste op, hvis der ikke er tale om sygdom eller hvis det sker for tit.
Kroppen mister væske og den ætsende mavesyre kommer op igennem spiserøret og i munden. Hvis det sker tit, skader det slimhinderne og tænderne og væskebalance i kroppen. Derfor vil mange opleve en naturlig modstand.
Det er måske derfor, du oplever, at du ikke kan få dig selv til at kaste op? Det betyder ikke, der er noget galt.
Jeg har snakket med mange unge, der kaster op, fordi de har det skidt i deres liv. De kan være utilfredse med sig selv og har behov for at mærke kontrol med sig selv. At kaste op hjælper dem med at have ro i deres tanker og følelser. Det er desværre også en metode, der giver kroppen skader på lang sigt, og det hjælper ikke på at komme af med problemerne.
Men du skriver, at du ikke vil have, jeg skriver noget om problemer og opkast. Så derfor vil jeg ikke gå mere ind i den del.
Jeg håber, du fik svar på dit spørgsmål.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen