Brev
Hvorlangt skal man kunne trække sin forhud på penis tilbage
Hej med jer. Jeg har lige et spørgsmål omkring hvor langt forhuden på ens penis skal kunne trækkes tilbage efter som jeg er lidt i tvivl om jeg har nakkeost eller ej. Og så har jeg også angst og jeg kan ikke stoppe med at tænke på det.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17-årige dreng.
Tusinde tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om hvor langt forhuden skal kunne trækkes tilbage og om du har nakkeost eller ej. Det er et af de spørgsmål vi ofte får fra både drenge og piger, netop fordi der ikke rigtig er nogen som fortæller børn og unge hvad nakkeost egentlig er, og at det er helt normalt.
Forhuden sidder og beskytter selve penishovedet. Det er meningen at forhuden så kan trækkes tilbage over penishovedet, så forhuden glattes ud på skaftet. Det er helt klart nemmest at få en fornemmelse af det med rejsning.
Det kan tage lidt tid og tilvænning, og til at starte med kan du prøve at tage forhuden så langt tilbage, som du synes er behageligt. Hvis du ikke kan trække forhuden så langt tilbage at hele penishovedet kan ses, og du oplever smerter ved at gøre det, så ville det bedste være at gå til lægen.
Det kan nemlig være noget der kaldes forhudsforsnevring. Det er når forhuden er for stram til at komme ned over penishovedet. Det er meget almindeligt hos unge fyre, og nogle har haft det fra de var helt små. Lægen sidder ofte med mange af disse problemstillinger, og det ville på ingen måde være nyt for ham, at hjælpe en videre i processen. Men først og fremmest vil jeg råde dig til at forsøge selv.
Nakkeost er en hvidlig eller gullig masse, som både kan virke cremeagtig, tør, flaget og fnulret. Det opstår, fordi huden danner et tyndt lag af talg (som er fedt) for at beskytte den sarte hud på penishovedet. Overskydende talg blandes med døde hudceller, rester af urin eller sæd, og bliver dermed til nakkeost.
Det er helt almindeligt, men det kan være grund til dårlig lugt, hvis man ikke får skyllet gammel nakkeost væk. Det vil altid komme igen, fordi talgknopperne bliver ved med at producere talg. Det er dog vigtigt at holde det rent med lunkent vand ca. én gang om dagen uden sæbe, for at holde nakkeost nede.
Vask ikke området mere end én gang om dagen (hvor du trækker forhuden tilbage), da meget vask af penishovedet vil fjerne den beskyttende effekt, og kroppen vil automatisk danne meget mere talg, fordi kroppen tror, at den er i underskud.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget, ellers er du mere end velkommen til at skrive herind til BørneTelefonen igen eller ringe til os på tlf. 116111 – det er både anonymt og gratis. Så kan vi jo også tale lidt mere om det med angst…
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen