Brev
Glansen
Hej, jeg er en dreng på 13 år og er bange for min tissemand ikke får glansen ud over. Jeg ser mange andre fra min klasse have fået det, men ikke mig… Der er en gruppe drenge der nogen gange går og driller mig med det. Det er pisse irreterende, men jeg ka vel ikke gre så meget? Ved ikke hvad jeg skal gøre.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng 13 år
Glansen er penishovedet, så jeg tænker du mener, at du ikke kan få forhuden ud over pensihovedet.
Dette er helt normalt for drenge i din alder og er oftes let at løse.
På undersiden af penis er der en streng, og den kan være for stram. Hvis den er det, så kan du kontakte din læge. Her kan du evt få noget creme, der gerne skulle hjælpe på, at strengen bliver mere smidig, så forhuden kan kommer ud over penishovedet (glansen). Du kan også selv forsigt trække forhuden tilbage flere gange, når du fx er i bad. Jeg vil dog råde dig til, at kontakte egen læge. Hvis du vil vide mere så tjek Sexliniens hjemmeside: www.sexlinien.dk. Skriv glans i søge feltet og der vil komme en del information frem.
Med hensyn til drengene, der driller, så vil jeg råde dig til at tage en snak med din lærer. Det er slet ikke ok, at de driller dig med det. Måske synes du, det er lidt svært at skulle fortælle din lærer, hvad det handler om? Så kan det måske være nemmere at vise dit brev og mit svar. Du kan også tale med sundhedsplejersken, og høre om hun vil  komme i klassen og fortælle om kroppens udvikling. I den forbindelse kan hun så også tale om, hvor følsom man er overfor kommentarer om ens krop og udvikling i puberteten - og at det derfor er super tarveligt, at gøre grin med andre.
Hilsen BørneTelefonen