Brev
Forvirret over puberteten
Hej.
Jeg er en dreng på 13 år. Jeg har læst meget om at puberteten starter med at ens testikler vokser, og senere kommer behåring, og nye tanker og følelser osv. Men jeg er begyndt at få flere hår på mine ben og arme, og små hår på tissemanden. Jeg er også begyndt at tænke meget mere på piger og sex.
Kan ens pubertet være i forskellige rækkefølger, eller er jeg overhovedet i puberteten?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13
Det lyder til at du allerede ved meget om drenges pubertet. For mig lyder det til, at du er godt vej i puberteten. De mørke hår på kroppen er tydelige at se, derfor er det nok også det første, du har lagt mærke til. Det kan være svært at se testtiklerne vokser, det tager meget længere tid og følges med kroppen og udvikler indtil 20 års alderen.
Tegnene på pubertet kan sagtens komme i forskellig rækkefølge. Du har oplevet øget hårvækst og du kan mærke at dine tanker omkring piger og sex er taget til. Ud fra det, tænker jeg, at du er kommet i puberteten og at de resterende træk som dybere stemme, større penis og pung osv. nok skal komme.
Jeg tillader mig lige at skrive lidt mere om pubertet i store træk.
I puberteten udvikles de ting, som både fysisk og psykisk gør dig til en ung og senere voksen.
Puberteten begynder for drenge omkring 13-års alderen og fortsætter indtil cirka 20-årsalderen.
Der kan sagtens være forskel på, hvornår din pubertet starter og hvornår din kammerats pubertet starter.
Hvad sker der fysisk med kroppen?
I puberteten vokser drenges penis og pung, ansigtshår (dun og skæg) dukker op, stemmen går i overgang og bliver dybere. Grunden til at pungen bliver større er at testiklerne begynder at danne sæd, så drengene kan få det, der hedder udløsning og gøre piger gravide. Drenge får også større muskler i puberteten. Derfor er der stor effekt at at træne i puberteten. Fælles for piger og drenge er at de vokser i højden og ens sved begynder at lugte, man får hår under armene og i skridtet. Hjernen udvikler sig også og tænker på andre måder og andre ting end inden pubertet.
Hvad sker der psykisk - hjerne og tanker?
I puberteten får mange - både piger og drenge - humørsvingninger. Man oplever stærkere følelser end man har gjort tidligere.
Undervejs er kroppen fuld af hormoner - testosteron hos drengene og østrogen hos pigerne - som kan føre til humørsvingninger og vredesudbrud. Nogle gange kan det føles som om, at man ikke har ordentlig kontrol over sine følelser. Man kan blive vred og overreagere, uden helt at forstå hvorfor. Det er helt normalt. Heldigvis får man efterhånden bedre kontrol over følelserne med tiden.
Hvis du har flere spørgsmål kunne det være, din far ville være en god hjælp? Eller en bror eller gode venner? Altså nogen der kender til det eller har været igennem det.
Hvis ikke du lige har lyst til at snakke med nogle andre om det, så er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os på BørneTelefonen 116111.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen