Brev
Får jeg kræft nu????!!!
Hej,
Så jeg har sådan lidt et problem. Jeg prøvede at barbere mig dernede. Det viste sig så at der var et modersmærke, og det er jeg kommet til at skære i. Det bløder helt vildt og jeg sygt bange for at få kræft nu. Og jeg tør heller ik sige det til min mor for det jo… dernede agtig. Får jeg kræft nu???? Pls svar så hurtig som muligt!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hvor er det uheldigt, at du lige skulle komme til at skære dig dernede i et modermærke. Det svier sikkert og bløder i nogle timer, men det kan ikke give kræft.
Jeg kan godt forstå, du bliver bange for kræft, for det er en alvorlig sygdom, som man tit høre om i fx tv og aviser.
Kræft kommer dog af helt andre årsager. Det kan ikke komme ved, at man kommer til skade eller skærer sig. Modermærke-kræft viser sig ofte ved at et modermærke ændre sig i form og farve og måske begynder at bløde af sig selv, uden man har skåret sig.
Jeg tænker det er en god ide at sørge for at riften, du har fået bliver holdt ren og tør. Så heler det hurtigere. Hvis du ikke synes, det heler ordentligt, hvis det fx bliver ved med at gøre ondt efter nogle dage og bliver rødt og hævet, så er det nok en god ide at få en læge til at se på det. Eller måske bare ringe og spørge en læge til råds.
Du kan godt bestille tid hos lægen uden din mor behøver vide det eller komme med. Din læges nummer står på dit sygesikringskort. Og hvis du ikke vil have din læge fortæller din mor, at du har været der – så sig det til ham. Han skal ikke nødvendigvis fortælle det til hende.
Hvis du er meget nervøs kan det måske alligevel være en god ide at fortælle det til din mor? Jeg ved fra mange andre børn og unge, at det dér med at tale med forældre eller en læge om private og kropslige ting, kan være svært.
Det kræver tit, at man får samlet lidt mod til det. Men det kan ofte lette på ens bekymringer. Din mor har måske erfaring med den slags og kan hjælpe dig med at berolige dig.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet på din bekymring.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen