er blevet tændt på sex:(

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Tusind tak for dit meget ærlige brev til BørneTelefonens Brevkasse. Hvor er det bare godt, at du skriver ind til os, for det lyder som om, du er meget bekymret for, om det mon er forkert at tænke på sex i en alder af 11 år. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig et svar, der forhåbentlig kan være en hjælp for dig.

Allerførst vil jeg gerne starte med at fortælle dig, at du er hverken skør eller sindssyg. Rigtig mange børn begynder nemlig at mærke en interesse for sex og en lyst til sex, når de kommer i puberteten. Det er lidt forskelligt, hvornår man kommer i puberteten, og hvornår lysten til og tanker om sex opstår, men det er bestemt ikke ualmindeligt, at det sker som 11 årig. Kan det mon berolige dig at vide, at du lyder som en helt normal pige. Der er mange andre børn, der har det ligesom dig?

De fleste drenge og pigers seksualitet starter faktisk, når de bliver født og seksualiteten udvikler sig med alderen. Det er derfor helt naturligt, at man på et tidspunkt  får lyst til at eksperimenterer med sig selv og sin krop. Kan det mon være det, der er ved at ske for dig nu?

Der er stor forskel på at have lyst til sex og på at være klar til at have sex. Måske er du selv bevidst om dette? Selvom du måske er for ung til at have sex, så er det helt okay at begynde at fantasere om sex og at være nysgerrig på dig selv og din krop. Måske er du begyndt at udforske din egen krop med let berøring og har derfor fået en fornemmelse af, hvad der føles rart?

Du skriver i brevet, at du ikke er stolt af, at du tænker på sex, og at du græder, mens du skriver dette brev. Det må ikke være rart for dig at gå og have det sådan. Jeg tænker, at det lyder som om dit hoved og din krop fortæller dig to meget forskellige ting. Dit hoved siger, at det er forkert at tænke på sex, men jeg gætter på, at din krop reagerer ved at sende en dejlig varm følelse ud i kroppen, når du tænker på sex. Kan det mon være et billede, der kan bruges til at forklare, hvordan du har det? Altså at kroppen og hovedet fortæller dig noget forskelligt, som derfor kan være lidt forvirrende.

Du skriver også, at du ser film om sex, men skriver ikke, hvilke film det er. Jeg bliver derfor lidt nysgerrig på, om det mon er pornofilm, du mener? Pornofilm er nemlig lavet til et voksenunivers, og de kan derfor virke meget voldsomme, hvis de ses og bruges af børn. Måske mener du i stedet kærlighedsfilm? De kan nemlig være rigtig fine at se, hvis man er lidt nysgerrig på det seksuelle.

Jeg tænker, at det måske kunne det være rart for dig at prøve at tale med nogle af dine veninder om, at du er begyndt at interessere dig lidt for sex. Det er som sagt helt naturligt at begynde at gøre sig tanker om sex, når man kommer i puberteten. Måske er der nogen af dem, der faktisk har det på samme måde? Har du brug for at tale mere om dine tanker, kan du måske også prøve at snakke med en voksen om det, som du taler godt med? Hvis det kan være svært at starte samtalen, kan du måske forberede et enkelt spørgsmål til dem, eller vise dette brev som en hjælp til at starte samtalen? Ville det mon være en mulighed for dig?

Du er også altid velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen på 116 111 til en snak om sex. Vi vil meget gerne hjælpe dig, ligesom vi har hjulpet mange andre børn, der ringer ind med spørgsmål om sex og seksualitet.

Du kan også gå ind og læse mere om temaet Sex og Seksualitet inde på vores hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/tema/sex-seksualitet.

Jeg håber, du har kunnet bruge mit svar, og jeg ønsker dig alt mulig godt fremover.

De allerbedste hilsener

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?