Brev
Bange for forhudsforsnævring
Hejsa
Jeg går med et lidt problem, jeg kan ikke trække min forhud helt tilbage når min pik er stiv.
Når den er slap er der ingen problemer.
Har haft sex en gang før og det gjorde lidt ondt på min forhud. Ar også fået suttet pik en gang før. Det gjorde også lidt ondt der.
Hvad gør jeg? Hjælp
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år.
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver og reagerer på, at du har oplevet, at det gør ondt på din forhud, når du har fået suttet pik og haft sex. Det er jo ellers nogle ting, man gerne skal have lov at nyde, så det lyder ikke rart, at det gør ondt.
Ens pik kan være meget følsom, men jeg tænker, at det ikke er meningen, at det skal gøre ondt, og at du ikke kan trække forhuden helt tilbage, når din pik er stiv. Nogle drenge har det, der hedder forhudsforsnævring, hvor det godt kan gøre ondt og være svært at trække forhuden tilbage, som du fortæller.
Hvis det er forhudsforsnævring, kan det behandles af en læge, og under alle omstændigheder tænker jeg, at det er vigtigt, at du bliver tjekket af en læge.
Jeg tænker på om din far, mor eller en anden voksen før har talt med dig om dit problem? Nu ved jeg ikke, hvor længe du har haft problemet, men ens forældre har tit set en nøgen, da man var mindre og ved somme tider godt, hvis der er noget man bøvler med. Måske du kan tale med din mor eller far om det, og så kan de hjælpe dig få taget kontakt til lægen?
Ellers kan du måske selv ringe og bestille tid? Din læges nummer står på dit sygesikringsbevis, og fordi du er over 15, kan du ringe og bestille tid, uden at du behøver at tale med dine forældre om det, hvis det er mere trygt i første omgang.
Jeg ved fra mange andre børn og unge, at det dér med at tale med forældre eller en læge om private og kropslige ting, kan være svært, og det kræver tit, at man får samlet lidt mod til. Men det kan ofte lette på ens bekymringer, og de fleste voksne, og især læger, har erfaring med at tale om den slags.
Du kan læse mere om forhudsforsnævring på Sexliniens hjemmeside: http://www.sexlinien.dk/emneside-drenge/maends-kroppe/forhudsforsnaevring.aspx
Mange hilsener fra BørneTelefonen