Alle undtagen mig har haft sex

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på snart 17.

Du har en masse gode spørgsmål, som jeg ved en masse andre unge også går og tænker over. Og jeg sikker på, at andre unge vil være glade for at læse dit brev og opdage, at de ikke er alene om at have det, som du beskriver.  Derfor tak for dit brev.

Jeg har delt mit svar op i afsnit. Jeg håber, det vil hjælpe dig til at få overblik over dine tanker om sex.

Alder og sex

Det helt naturligt, at man kan komme til at føle sig udenfor, hvis ikke man har oplevet det, andre unge taler om.

Det er dog vigtigt, at du ved, at det faktisk langt fra er alle, der har haft sex i en alder af 16-17 år. Rigtig mange piger og drenge prøver ikke sex før langt senere. I Brevkassen får vi breve fra unge, der fortæller, at de har løjet om at have sex. Netop fordi de har det lige som dig – og ikke vil føle sig udenfor. Måske er det også sådan for nogle af dem, du har talt med.

Sex et emne, som fylder meget i din alder. For det er nyt og spændende, og i medierne er der stort fokus på sex. Som fx i ”Paradise Hotel”. Måden, sex fremstilles i tv, er dog sjældent lig med virkeligheden for resten af unge i Danmark. Sex bliver nemlig tit fremstillet som noget man nemt kan få, noget man har med skiftende partnere, og noget man har rigtig tit. I virkeligheden har mange unge kun sex med en, de kender godt og slet ikke så tit.

Fællesskab om sex

Selvom du fortæller, at det betyder meget for dig, at være en del af fællesskabet, hører jeg også, at du faktisk selv har godt styr på, hvad DU drømmer om. Det er vigtigt, at du lytter til de drømme og forbliver tro mod dig selv. Og altså ikke kommer til at gøre noget, fordi mange andre gør det. Det er sejt og modigt– så bliv ved med det!

Mon det kan hjælpe dig, at tage del i de andres snak om sex, selvom du ikke selv har prøvet det? Nogle gange handler fællesskabet også om selve det at tale om det spændende, der sker omkring sex. Måske du kan føle dig mere som en del af fællesskabet ved at spørge nysgerrigt ind, lytte til de andres erfaringer? Og måske endda være så modig, at du dele dine bekymringer om det at skulle have sex og finde en kæreste? Jeg tror nemlig, at du vil opleve, at flere faktisk har det helt ligesom dig!

For nogle piger er det vigtigere, at den første gang bliver en god oplevelse end at få den tidligt. Jeg ved fra BørneTelefonen, at mange har fortrudt at de mistede deres mødom til en tilfældig dreng. Mange har været glade for, at første gang var med en kæreste, de var trygge ved. Måske det også er værd at tage med i dine overvejelser?

Hvordan får man så en kæreste?

Det lyder som om, du ikke kender nogle drenge lige nu, som du synes er interessante. Og man skal jo helst synes, at en kæreste er interessant og dejlig. Jeg vil derfor råde dig til at være tålmodig. Du skal nok møde en sød dreng. Der kommer højst sandsynlig flere fester i fremtiden – og der vil du møde flere drenge. Selvom du ikke får øjenkontakt med nogen på gaden, så behøver det ikke at være fordi, de undgår dig. De fleste tænker på dem selv, hvor de skal hen og hvad de skal nå. Hvis du ser en, du synes ser sød ud på skolen, eller på din vej, eller på en café, så kan du prøve bare at smile, og så se, hvad der sker.

Jeg er sikker på, med dit gåpåmod og din drøm, så skal det hele nok komme til dig. Og jeg tror, det kommer, når du mindst venter det.

De bedste hilsener
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?