Brev
Ville gerne have en baby
Hej, jeg er en 13 årig trans non binær, og jeg vil gerne blive gravid LIGE NU, jeg ville ikke når jeg bliver ældre, ikke fordi jeg ikke kan vente, men jeg vil bare ikke have en når jeg er ændre, men jeg vil gerne være gravid lige nu, jeg føler mig stresset over at jeg gerne ville blive gravid lige nu, jeg er hele tid i dybt sorg over jeg ikke må/kan, jeg ved ikke hvorfor, jeg vil bare gerne, jeg drømmer hele tiden om at have en baby
13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på 13 år,
Det er svært at ville noget så meget og ikke få lov. Jeg forstår, at du er i sorg.
Jeg forstår også, at det kan føles som den bedste idé at få en baby. Man kan næsten mærke de små bløde hænder og varmen ved de mange knus man får. Måske man også forestiller sig, hvordan det vil være aldrig rigtig at være alene.
Babyer kan være noget af det mest vidunderlige.
Men at have en baby er også en masse andre ting. Det er mange måneder uden søvn, med daglige skrigturer og bræk, lort og mælk over det hele. Det er en følelse af aldrig at have tid til sig selv – aldrig at få en pause.
For når man får en baby, bliver man forælder. Så har man ansvaret – hele tiden – altid. Måske bliver du lidt irriteret over, at jeg skriver dette. Måske tænker du: “det ved jeg da godt”. Det er også helt okay.
Desværre er det bare sådan, at man ikke rigtig ved det, før man er i det. Du kan være 35 år og tænke: “det ved jeg da godt!”, men stadig blive meget overrasket over, hvor hårdt det faktisk er at have en lille baby. Det på trods af, at man har både partner, penge, tid og lyst til det.
Jeg kunne forestille mig, at du har en masse gode argumenter for, hvor godt det ville blive. Hvor god en forælder du kunne blive. Der er ingen tvivl om, at du har en stor vilje og et brændende ønske.
Børn har brug for at være ønskede og elskede, derfor tror jeg også, du har mange af de rigtige værdier i dig allerede nu. Men som sagt kræver forældreskabet meget mere af dig end det.
Måske det er derfor, at andre ikke synes, det er et godt tidspunkt lige nu. Måske de ser, at du en dag kan blive en helt fantastisk forælder, men også ønsker for dig, at du får lov til at tænke på dig selv og gøre, hvad du selv har lyst til lidt endnu. Giver det mon mening for dig?
Jeg bliver meget nysgerrig på, om du mon går og savner noget eller nogen i dit liv. Noget eller nogen, som du måske tænker, at en baby kan opveje for?
Du vil ikke være den første, der nogle gange føler sig alene og derfor savner nogen at passe på og tage sig af. Mange skriver til os, at de tror en baby vil hjælpe. Måske du har det ligesådan?
Det kan være, at du kan blive barnepige. Hvis man er lidt skruk (Det betyder, at man gerne vil have en baby) kan det være en rigtig god løsning. På den måde prøver man at tage sig af en lille, men man afleverer den også tilbage og får tilmed penge for det.
Det kan også være, at du keder dig nogle gange eller måske har lyst til, der er skal ske noget nyt og spændende i dit liv? Sådan tror jeg også mange kan få det.
Selvom en baby helt sikkert er nyt og spændende, så kan det alligevel være, at det ville passe bedre at undersøge andre ting. Det kunne fx være, at du kunne starte til en fritidsaktivitet eller undersøge muligheden for at komme på efterskole.
Begge dele vil i hvert fald byde på nye oplevelser og du vil måske endda få nogle erfaringer, der vil gøre dig til en endnu bedre forælder i fremtiden. Tænk bare på alle de historier som du vil kunne dele med dit barn en dag, mens det kigger på dig med store smil og glinsende øjne. En levet liv kan også bruges på den måde.
Jeg håber virkelig, at du med mit brev har fået et nyt blik på din store sorg. Måske sorgen kan blive til en glæde ved alt det, som nok skal ske en dag!
Du kan måske starte en dagbog til dit fremtidige barn. Fyld den med alle dine gode oplevelser og tanker. En dag når den er godt fyldt op vil du kunne dele den med dit barn, som måske vil tænke “Når jeg bliver stor, vil jeg være som dig. Jeg vil på eventyr og opleve verden”.
Jeg håber sådan, at du vil blive ved med at fortælle om dine følelser. Det er sådan en vigtig egenskab, for det betyder, at man er i stand til at række ud og bede om hjælp til de svære ting. Det vil du helt sikkert også kunne bruge den dag, du bliver forælder.
De kærligste hilsner BørneTelefonen