Brev
Har jeg gjort min kæreste gravid?
Hej BørneTelefonen
Min kæreste og jeg havde sex søndag morgen.
Vi brugte kondom, men jeg er bange for at det ikke har siddet rigtigt.
Da jeg var kommet og havde trukket mig ud af hende, sad det ikke på længere. Jeg er ret sikker på at kondomet sad på da jeg kom, og at alt min sæd var i kondomet, men er røget af da jeg trak mig helt ud. Men jeg er bare bekymret for om der kan være kommet noget ud i hende, og hvis der er så er det meget lidt.
Hvor meget skal der til for at hun bliver gravid?
Forresten så er vi begge 17, og jeg ved at min kæreste tog en p-pille fredag aften, men er i tvivl om hun huskede det lørdag inden vi gik i seng.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år Hvor er det godt, at I beskytter jer med kondom og p-piller. Mon din kæreste kan se på p-pille pakken om hun fik taget p-pillen om aftenen?  Du spøger om, hvor meget der skal til, for at man bliver gravid. Jeg kan desværre ikke give dig et endegyldigt svar på dit spørgsmål. Der er nemlig meget stor forskel på, hvor let en pige har ved at blive gravid. Nogle piger bliver meget nemt gravide. Der skal måske kun én gang ubeskyttet sex til, mens det for andre piger kan tage flere år, inden det sker. Grundlæggende kommer det jo an på om en sædcelle, når frem til ægcellen i livmoderen og befrugter det. Du kan læse lidt om det på www.sundhed.dk  Nødprævention, graviditetstest og kondomstørrelse Hvis sådan et uheld, som du beskriver, sker, så er der den mulighed, at man kan benytte sig af nødprævention, også kaldet fortrydelsespiller. Disse kan man få hos lægen, vagtlægen eller købe på Apoteket. Det er en pille, pigen skal tage indenfor 12-72 timer, efter at hun har haft ubeskyttet sex. Jo før man tager jo mere effektiv er det. Derudover kan du og din kæreste købe en graviditetstest; i supermarkeder, i Matas eller på apoteket, så I kan få endelig vished om, hvorvidt hun er blevet gravid eller ikke (prisen er 20 -70,- kr.). Måske bruger du et kondom, der ikke passer i størrelsen eller også skal du huske at holde fat om kondomet ved roden, når du trækker dig ud. Det kan sommetider være svært at finde ud af, hvilken str. der passer til en. Men en guide til at købe den rigtige størrelse kondom - en kondomguide kan være:
Mål penis i stiv tilstand.  Brug et målebånd eller en snor du kan måle med lineal bagefter. Det er tykkelsen du skal måle! Så du skal måle rundt om lidt op over roden, så du får omkredsens mål. Hvis omkredsen er:9.5 - 10 cm = str. 47 10 - 11 cm = str. 49 11 - 11.5 cm = str. 53 11.5 - 12 cm = str. 57 12 - 13 cm = str. 60 13 - 14 cm = str. 64 14 -15 cm = str. 69 Andre mærker bruger: under 12 cm = small/småml. 12-14 cm= medium/mellemover 14 cm  = large/store At stå sammen Du lyder som en meget bevidst og ansvarlig ung mand. Og det er rigtig godt, når der sker den slags uheld, som I jo ikke kunne gøre for. Det er rigtig vigtigt, at I taler om jeres situation, så I ikke går og er urolige hver for sig. Det er vigtigt, at I er der for hinanden; og jeg vil anbefale jer, at I sammen går ud og køber en graviditetstest. Jeg tror, at det vil føles tryggest for jer begge på denne måde, også hvis i skal snakke med jeres forældre videre frem. Skulle du eller dine kæreste få brug for at tale med nogen om det, er I velkomne til at ringe eller sms'e ind på 116 111, eller logge på Chatten. Det er gratis, og I er anonyme alle tre steder. Jeg håber, at det bedste for jer. Rigtig meget held og lykke.  Kærlig hilsen BørneTelefonen