Graviditet

Hej jeg har et spørgsmål
Kan man blive gravid hvis penis hovedet er blevet gnedet op af skeden men ikke kommet ind i hullet?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige 15 år

Jeg forstår godt at du kan være usikker på om du kan være blevet gravid. For selvom penishovedet ikke har været inde i skeden, så kan det sekret der udskilles fra penis godt indeholde sæd. Sædceller kan bevæge sig og trænge op igennem skeden til livmoderen, hvor selve befrugtningen sker og gravidteten opstår.

Men sandsynligheden for at det er sket, er meget lille, såfremt drengen ikke har haft udløsning.

Risikoen for at blive gravid er når man er midtvejs i sin cyklus, hvilket vil sige midt imellem 2 menstruationer. Måske du allerede ved det?

Jeg tror nu ikke at du er blevet gravid, hvis I kun har været sammen som du skriver?

Men for at du kan være helt sikker, kan det være en god ide at tage en graviditetstest. De kan købes i de fleste supermarkeder.

Mon du har fortalt om din bekymring til andre end os? Måske fortalt det til en veninde? Eller en voksen du føler at du kan betro dig til? Ellers vil jeg foreslå dig at gøre det. For jeg tænker at det kan være lidt svært at skulle være alene med din bekymring, selvom du nu har delt den her? En anden, som kender dig, vil også kunne hjælpe dig med at få købt en graviditetstest?

Måske I så også sammen kan få købt en pakke kondomer? Til næste gang du kommer i en situation, hvor du er sammen med en dreng. For hvis drengen ikke har kondomer med, kan det være godt selv at have nogle.

Man kan tænke det lidt som en ting man har med sig, på samme vis som en læbepomade, et bind eller andet i sin taske?

Når du er fyldt 15 år, har du faktisk også mulighed for at bestille en tid hos din læge og snakke med ham/hende om at du har behov for prævention, hvis du tænker at det kan være en god idé? Dine forældre behøver ikke at vide det når du er fyldt 15 år. Jeg ved jo ikke hvordan du har det med dine forældre? Men jeg tænker nu at det tit kan være godt at snakke med dem om det.

For selvom dine forældre ikke bifalder, at du er begyndt at være sexuelt aktiv, så tror jeg på at de gerne vil passe på dig og ikke ønsker at du bliver gravid. Og kan derfor være interesseret i at du får prævention.

Mon du kender sex og samfunds hjemmeside? Her kan du også få råd og vejledning – helt anonymt. Se mere her: Sex og Samfund.

Jeg ønsker meget, at du snart får vished om at du ikke er blevet gravid. Men også at du får  passet på dig selv, så du ikke skal blive bekymret en anden gang.

Jeg håber at du deler dine tanker og følelser med andre, og finder modet til at søge hjælp råd og vejledning, hos dem der kan hjælpe dig.

Du er altid velkommen til at kontakte os igen , også på BørneTelefonen tlf. 116111 , hvis du har behov for det.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)