12 år vil være gravid

Hej

jeg er en pige på 12 som snart bliver 13

jeg har stadig ikke haft sex men jeg vil gerne være gravid når jeg er i en alder af 13-14-15

jeg har altid haft en tanke om at være gravid i en tidelig alder men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

jeg vil så gerne være gravid

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Det dér med at drømme om at blive forælder kan fylde rigtig meget i nogens tanker. Måske har man leget med dukker, siden man var helt lille. Måske har man haft mindre søskende, som bare har givet en lyst til at skulle have en masse børn selv. Det kan også være, at man ikke har oplevet noget af det, men bare ønsker sig børn alligevel. Og glæder sig til det.

Men der er mange ting forbundet med at blive mor, som man ofte slet ikke er klar til som 13-, 14- eller 15-årig. Man har f.eks. ikke så meget tid til alt muligt andet, når man har et barn. Det er nemlig vigtigt, at man er så meget sammen med barnet som overhovedet muligt. Det er også vigtigt, at man er moden til at få et barn. Når man er 13-15 år, er man stadig i gang med at udvikle sig: Man er ved at finde ud af, hvilken vej man vil gå i livet - og man er ved at finde ud af, hvem man er. Når man skal være forælder, er det godt, hvis man selv er voksen og f.eks. har fundet sig til rette i en uddannelse eller på et arbejde, så man har god tid og ro til at fokusere på sit barn.

Måske kan du dyrke din interesse for at blive mor på en anden måde – indtil du bliver voksen? Det kan være, at det ville være sjovt for dig at tale med din mor om, hvordan det var for hende, da hun blev mor? Det kan også være, at det ville være sjovt at se nogle film, som handler om at være forældre eller læse en bog om det? Måske vil det være hyggeligt at tale med dine veninder om, hvad de tænker om at blive mor en dag - hvis de vil det?

Det kan også være, at det vil være rart at skrive alle dine tanker om det ned – f.eks. i en dagbog. Det være godt at få sine tanker ud, og måske bliver du klogere på, hvad det er, du helt præcist drømmer om?

Jeg håber, at nogle af de ting, jeg har nævnt her, kan hjælpe dig med at bevare din lyst til at få børn - og tålmodighed til at vente til du bliver voksen. Så skal du nok blive den bedste mor for dit/dine barn/børn.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)