Slå op eller blive sammen?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 18 årige mand

Hvor er det godt, at du skriver ind. Det er vigtigt, at komme ud med sine tanker og følelser, på den ene eller anden måde. Det fornemmer jeg, at du er god til.

Jeg er ikke i tvivl om, at de tanker du har er ægte og virkelige. Og jeg ser dem bestemt ikke som unødvendige. Jeg er imponeret over, at du har snakket med din kæreste om det allerede. Det viser en stor modenhed.

Det lyder til, at I har et forhold, hvor I kan snakke om det meste og være åbne over for hinanden. Jeg bliver nysgerrig på, hvad hun mon sagde til, at du gerne vil ud og nyde ungdomslivet og bruge mere tid på dig selv? Måske hun godt kan forstå det, selvom man også kan være bange for at miste en kæreste.

Det lyder dejligt, at du elsker at være sammen med hende. Samtidig, kan jeg godt forstå, at du har behov for at være dig selv. Det er en hel naturlig del af livet, og derfor er det også kun sundt, at du kan mærke det behov. Det tror jeg, at du skal lytte til. Du lyder som en sød og betænksom fyr og kæreste. Måske er det derfor svært for dig at føle, at du både kan leve det vilde ungdomsliv og stadig tage hensyn til hende?

Har du og din kæreste tænkt på, om der kan være en balance mellem de to ting? Både at være kærester, men samtidig give hinanden lov og plads til, at være sammen med vennerne, feste og den slags?

Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at dine tanker om ungdomslivet fylder mest lige nu. Derfor tror jeg, at du skal give dig selv lov til at følge de tanker.

Du har jo egentlig skrevet herind og spurgt andre, hvad du skal gøre. Men jeg tror, at du er den allerbedste til at svare. Og du skal vide, at det er okay, at du lytter til behovet om at stå på egne ben. Spørgsmålet er, om det er noget du kan gøre samtidig med, at du har en sød kæreste, der gør dig glad? Eller om du har brug for, at tage en pause eller stoppe helt? Måske din kæreste kan blive en god ven i stedet for?

Det er aldrig sjovt at slå op, og gøre nogen kede af det. Det eneste rigtige i sådanne situationer er, at lytte til sit hjerte - selvom det måske er nemmere sagt end gjort.

Du er allerede kommet enormt langt i dine tanker, og jeg er ikke i tvivl om, at du nok skal finde en løsning, som gør dig glad.

Kærligste tanker
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.