Sexchat – er det forkert??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit ærlige brev. Du skriver i brevet, at du ikke har delt din hemmelighed med nogle andre – og derfor er det modigt, at du skriver herind. Jeg kan ikke vurdere, om det er rigtigt eller forkert, men forhåbentlig kan mit svar måske hjælpe dig med at finde ud af, hvad du inderst inde føler er mest rigtigt for dig. For i sidste ende er det dig og dine grænser, som skal respekteres og værnes om.

I dit brev lægger jeg mærke til, at du skriver, at du ”elsker den sexchat”, som du har kørende med manden. Men omvendt kan jeg også læse, at der er alligevel er en del af dig, der er lidt bekymret? Hvordan kan det mon være?! Måske kunne det være en ide, hvis du forsøgte at sætte ord på, hvad det er, du føler, du får ud af jeres chat? Måske er det en seksuel tilfredsstillelse, bekræftelsen, opmærksomheden, måske et lille ”sus” af at gøre noget, som er hemmeligt eller måske noget helt andet? Det er i hvert fald vigtigt, at du finder ud af, hvad det er, som det giver dig, for det er ikke sikkert, at det kun behøver at være en sexchat med en ”fremmed” eller en som er så meget ældre end dig, der kan give dig det, som du lige nu oplever chatten kan give dig. Måske findes det også et andet sted, hvis du giver dig selv lov til at lede efter det?

Med andre ord skriver du nemlig også, at du er ”begyndt at blive lidt glad for ham”, og der er måske her, at du skal passe allermest på dig selv. For umiddelbart - selvom jeg selvfølgelig ikke kender manden, så er sandsynligheden for, at han også gerne vil noget mere end ren sexchat måske stor. Det sker jo at billeder og videoer deles uden, at man for viden om det og andre unge trues med at det deles, hvis ikke man gør mere end det man allerede har gjort. Det er ikke for at skræmme dig, men for at passe på dig. Derfor skal du gøre op med dig selv, om du kan holde til at fortsætte, hvis det skal fortsætte på den måde, som det gør nu? Eller om der ikke også kunne være andre måder at opleve de samme følelser og spænding...

Aldersforskellen behøver ikke være et problem, men ofte er det meget stor forskel på værdier, erfaringer og forhold/relationer, når man er teenager og i midt 40' erne. Det kan derfor meget vel være to forskellige ting, som I søger og får ud af jeres forhold, som det er nu. Hvis det føles forkert for dig, så vil anbefale dig, at det er det du skal lytte til og respektere.

Allersidst vil jeg råde dig til, at du passer godt på dig selv. Du har måske allerede hørt om nogle historier, hvor private billeder pludselig deles med andre eller måske endda bruges som afpresning, hvis man på et tidspunkt ikke længere har lyst til at fortsætte ”forholdet”. Det er ikke altid let at forestille sig det, når tingene går godt, for så vil man allerhelst tro det bedste om den anden, men desværre findes der historier, som er værd at huske på, så du sikrer dig, at du passer godt på dig selv, for indimellem kan det være svært at mærke, hvor ens egen grænse går. Det kræver ofte, at man sætter dig ned og mærker efter, hvad man rent faktisk føler. Er det noget, som du har lyst til?  Hvis du har brug for det, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor vi altid er parate til at tage en snak. Det kan også være en ide at kigge på denne rådgivning omkring emnet: http://www.sexlinien.dk/Default.aspx?ID=29241

De allervarmeste hilsner

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?