Forelsket i min bror’s ven!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Tak for dit brev, som flot beskriver, hvordan du har det over for din bror, fordi du synes, hans ven er fantastisk.

Jeg forstå på dit brev, at du har det dårligt overfor, hvad din bror vil sige – og måske gøre - hvis han fik at vide, at du og M har noget sammen. På et eller andet tidspunkt vil han nok finde ud af det, og jeg tror at risikoen, for at han vil blive rigtig sur, er større jo længere tid, der går. Det kender du måske også godt selv til, hvis nogen har holdt noget hemmeligt for dig i lang tid?

Kunne du mon fortælle din bror, hvordan du har det med M? Fortæl ham, at du også har besøgt ham, hvor han bor, og at I har haft det hyggeligt sammen. Hvis det er for svært at sige, kan det måske hjælpe dig at skrive i et brev til din bror. Jeg ved godt, at det lige kræver lidt mod at få taget hul på sådan en snak. Du har vist flot mod og styrke ved at skrive til os, og jeg håber, du har lidt mere af det og kan få talt med din bror. Det jeg kan læse i dit er, at ærlighed er vigtig for dig og sammen med det, at du og din bror har et godt og tillidsfuldt forhold til hinanden. Måske kan du bruge de stærke værdier du har, til at snakke med din bror om M?

Måske kan du tænke lidt over det? Jeg synes, at du skal fortælle M, at du ikke har fortalt din bror om ham og dig, fordi du er bange for, hvad din bror vil sige og tænke, for så ved han i hvert fald, at du stadig mangler at fortælle det til din bror. Samtidig vil jeg også sige, at det jo nok også vil en idé, at M snakkede med din bror - som en ven. Måske har du og M snakket om, hvem der skal snakke med din bror - men blandt dig og M, er han jo både din bror og M's ven.

Måske er du også bekymret over at sige det til din bror, fordi der syv års forskel på dig og M? Måske vil det være det, din bror reagere over - fordi du jo stadig er 14 år ung og under 15 år, og M er 21 år, og dermed voksen. Men stadig, tror jeg, at det bedste vil være at snakke med din bror - og gerne dine forældre også. Måske kan du begynde med at sige til din bror, at der er noget, som du i lang tid ville sige til ham - at du synes det er svært og er bange for, at han bliver sur på dig. At du har brug for at han lytter til dig, som din storebror, fordi han betyder meget for dig. Vil det være en måde, du kunne begynde snakken?

Jeg håber, du kan bruge mit svar. For jeg kan godt forstå, at du er nervøs for, hvordan han vil reagere, men samtidig er der ingen, der kan holde til at holde noget hemmeligt for de mennesker, der betyder noget for en.

Hvis du har brug for at snakke lidt mere om det, kan du altid ringe eller sms'e til BørneTelefonen 116 111 hvor, vi sidder voksne klar til at snakke.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.