Den vilde fest

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Hvor er det skønt at høre, at du har fået en kæreste, som du er glad for. Jeg kan godt forstå dine tanker og bekymringer, om det er for tidligt for jer at dyrke sex. Det kan føles som en meget stor beslutning – og derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet til BørneTelefonen.

Der er som sådan ingen regler for, hvornår man er klar til sex. Dog er den seksuelle lavalder 15 år, og det betyder at hvis man er ældre end 15 år, må man ikke have sex med en person under 15 år.

Nogle føler, at de kender deres kæreste rigtig godt efter kort tid, og for andre tager det længere tid. Det er meget forskelligt fra person til person. Det med at kende og være tryg ved en fyr er mange ting. Måske føler du, at du kan tale med din kæreste om mange ting, men det er ikke sikkert, at du kan tale om sex med ham. Jeg vil foreslå dig, at du fortæller ham om dine bekymringer og tanker. Du kan jo sige til ham, at du synes det er dejligt, men alligevel er du også er bekymret for, om det går for stærkt for jer.

Jeg håber, at du har mod på at snakke med din kæreste om det? For hvis I beslutter jer for, at I er parate, skal I nemlig også overveje, hvordan I beskytter jer. Det mest almindelige er kondom, som beskytter både mod sex-sygdomme og graviditet. Det er helt almindeligt, at man har lyst til sex, men det kan føles som det mest pinlige i hele verden at tale om! Men husk at det er noget, som fylder rigtig meget hos mange mennesker – og jo mere man taler om det, jo lettere bliver det også.

Hvis du har lyst til det, har http://www.sexlinien.dk en rigtig god hjemmeside, hvor du kan læse om en masse om sex.
Jeg håber, at mit svar har gjort at du er blevet lidt klogere på det hele, så du kan træffe den beslutning, som er rigtig for dig lige nu.

De bedste hilsner BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?