sygdom i familien

hej

jeg skriver til jer fordi at min mor har en sygdom der gør at nogle gange når hun for det dårligt skal hun på hospitalet og bliver så indlagt i et par dage

men jeg bliver rigtig ked af det vær gang både fordi at jeg syntes at det er synd, savner hende og også bliver jeg også meget bekymret.

jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Mange tak for dit fine brev. Jeg kan virkelig godt forstå, at du både savner din mor og bliver bekymret for hende, nu hvor hun er syg.

Jeg har talt med andre børn, som har haft en syg forældre. Og de har lige som du været meget bekymrede. De har også haft mange spørgsmål om sygdommen, og derfor har det været rigtig rart for dem, at have nogen at gå til. Nogen de har kunne fortælle deres bekymringer til og spørge om alle de ting, man kan gå og være bange for, når ens mor eller far er syg.

Mon du har nogen tæt på dig, som du kan snakke med? Jeg tænker nemlig, at det også kunne være godt for dig, at få talt om dine tanker og følelser med en, som du stoler på. Kunne du måske snakke med din far? Eller en anden i familien – måske en større bror eller søster?

Jeg forestiller mig, at du sikkert har brug for at tale om, hvor alvorlig det er med din mor. Om hun bliver rask igen og om, hvad der sker, når hun er indlagt. Du tænker måske også over, om din far går og er bekymret? Og måske er det derfor, du måske ikke har fået talt med ham endnu?

Måske ved din far slet ikke, at du går og tænker så meget over det med din mors sygdom? Og han vil sikkert derfor blive rigtig glad, hvis du går til ham, og han så kan hjælpe dig.

Hvis du synes, det er svært at starte snakken med ham, så kan du overveje at skrive et brev til ham. Eller vise ham brevet her og mit svar.

Det kunne også være at du hellere vil tale med en af dine lærere. Mon du overhovedet fortalt i skolen, at din mor er syg? Det vil jeg råde dig til, for det kan godt påvirke ens trivsel, og hvordan man klarer sig i skolen, når man går og er bekymret for noget derhjemme. Hvis lærerne derfor ved, at din mor er syg, kan de bedre hjælpe og støtte dig, fx i de perioder hvor din mor er indlagt.

En anden ting, som måske kan hjælpe dig, er en dagbog. Det kan hjælpe nogen at skrive sine følelser ned, så fylder tankerne lidt mindre. Måske kan det også hjælpe dig?

Jeg håber, du snart får taget hul på den her vigtigt snak. Så du ikke skal gå alene med alle tankerne. Det kan også hjælpe dig til, at de dejlige ting, du laver med din mor, når hun er hjemme kommer til at fylde mere for dig.

De bedste tanker og hilsner fra Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.