Mors sex-legetøj

Jeg har fundet en skuffe med sex-legetøj i min mors skuffe.

Jeg fandt ud af det da jeg sammen med min ven og han har lovet ikke at sige det men det er meget irriterende da min mor og far jo ikke er skilte.

Jeg vil gerne sige det til min storesøster men jeg tør ikke.

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12

Det er rigtig fint at du skriver til os, når du er blevet bekymret over dit og din vens fund af sexlegeløj i din mors skuffe.

Du skriver, at det er irriterende, fordi dine forældre jo ikke er skilte.

Måske tænker du, at din mor på en måde er din far utro ved at bruge sexlegetøj?

Eller kan det være, fordi du tænker, at det kun er skilte, som bruger sexlegetøj – og gifte voksne har hinanden at have sex med?

Det kan være helt almindeligt at ægtepar kan bruge sexlegetøj sammen.

Der er ikke noget galt med din mors og fars forhold.

Måske kan det tværtimod betyde, at de nyder at have sex sammen, og hvis det er tilfældet, er det jo rigtig godt.

For så må de nok være glade for hinanden.

Men jeg forstår også at det kan være ubehageligt for dig at tænke på at de har et sexliv.

Der er bare nogen ting, som man ikke har lyst til at vide om sine forældre – nærmest ligegyldig hvilken alder man har.

Din mor havde nok heller ikke tænkt, at du og din ven ville rode i hendes skuffer og finde hendes sexlegetøj.

Dine forældres sexliv er dog noget, som hører deres privatliv til. Noget, som de gerne må have for sig selv.

Måske du kan tænke, at den måde dine forældre lever deres sexliv på, er deres egen sag, og noget som du ikke behøver at skulle forholde dig til.

Du kan tænke: “hov der kom jeg vist til at bryde ind i mine forældres privatliv, og opdage noget om deres sexliv, som jeg ikke havde brug for at vide”.

Hvis du har brug for det, så kan du måske fortælle dem det.

Men du kan også vælge at tage det som en erfaring i, at det ikke er en god idé at kigge i andres skuffer uden at have fået lov til det.

Det er også rigtig fint, at din ven har lovet ikke at sige det videre til andre. For på den måde respekterer han også dine forældres ret til at have et privatliv.

Du skriver, at du gerne vil sige det til din storesøster, men at du ikke ved hvordan.

Måske kan du vise hende dette brev, som du har skrevet og mit svar, hvis det er svært for dig at snakke om det.

Jeg tænker, at det nok kan være rart for dig at snakke med nogle om det. Du kan også vælge at snakke med nogle, som ikke har direkte noget at gøre med din familie.

Du kan for eksempel altid ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Eller du kan også kontakte rådgiverne på Sexlinien her: Sexlinien

Jeg håber, du har fået lidt ro efter at have læst mit svar. Det kan være rigtig ubehageligt at opdage noget om sine forældres sexliv. Det forstår jeg godt.

Måske det kan give dig lidt ro at vide, at det faktisk ikke behøver betyde, at der er noget i vejen med deres forhold – tværtimod.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.