min mor er sygisk syg

hej børnetelefonen
jeg har skrevet en gang før om angst men den her gang er dte om noget andet min mor har så lang tilbage jeg kan huske taget medicin men her for nyligt fortalte hun mig hvorfor det er fordig da jeg blev født mine forældres første barn trode min mor først det var fødsels depration men hun fandt ud af det var at hun var bipolær og nu er jeg bange for at det er min skyld og mine forældre har også skæændes også over at min mor faktisk ikke har brug for medicin men hun tager det aligevel.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Hvor er det godt at du skriver, når du kan mærke at du ikke har det godt. Det er stærkt at du kan mærke, hvordan du har det og at du har brug for at dele det. Det er første skridt til at få det bedre.

Jeg kan forstå, at din mor har taget medicin så længe du kan huske og at du har fået at vide at din mor er bipolar. Det gør at du er bange for, at det er din skyld. Jeg kan også forstå at dine forældre skændes over at din mor alligevel ikke har brug for medicin.

Først og fremmest er det slet ikke din skyld, hvis din mor er bipolar. Et barn kan ikke gøre sine forældre syge, men man kan godt komme til at tro, at man er i skyld i det. Faktisk er det sådan, at der er mange børn og unge der vokser op med en forælder der har en psykisk lidelse som bipolar. Så er det rigtig godt at der er terapi og medicin, så de kan få det bedre. Men det kan være hårdt for jer alle.

Kan du tale med din far om det og fortælle ham, at du bliver ked af det når I skændes. Måske kan du tale med begge dine forældre om, hvordan du har det, så de kan de måske også fortælle dig, at det ikke er din skyld.

Det kan også være godt for dig at tale med en anden voksen om, hvordan du har det derhjemme og hvad du går og tænker på. Det kunne være din klasselærer. Det kan også være at din klasselærer allerede ved det, og snakker med dig om det, hvis du for eksempel ikke har så meget overskud i skolen.

Måske kunne du have brug for at snakke med andre unge om, hvordan det er at have en forælder, der har en psykisk sygdom? Hvis du har mod på det, så kunne du kigge på Psykiatrifondens rådgivning – ring, chat eller skriv  Du kan tale eller skrive med en rådgiver og måske få mod på at chatte med i en unge gruppe. Det kan hjælpe meget at man ved, at der er mange andre unge, som man kan skrive med om de ting, som er vigtige i dit liv.

Du kan jo også ringe eller smse til  BørneTelefonen 116 111 eller logge pår chatten. Der altid en god voksen, som er klar til at hjælpe dig.

Kærlig hilsen

Børne Telefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.