kærester med bror

Hej børnetelefonen!
Min bror og jeg er kærester. Jeg er bange for at vores forældre opdager at vi er kærester.
Hvad skal jeg gøre?
ps. jeg er 16 og han er 19.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Du viser et stort mod ved at skrive til os om noget, der er så hemmeligt og tabubelagt, som at du er kærester med din bror. Du er bange for, at jeres forældre skal opdage, at I er kærester, og du beder om råd til, hvad du skal gøre.

Først må jeg gøre dig opmærksom på, at seksuelle forhold til søskende er ulovligt og strafbart i Danmark. Derfor vil mine råd komme til at handle om at stoppe det seksuelle forhold mellem din bror og dig. Og gerne på en måde, så din bror og dig får en god relation og et godt forhold til hinanden i fremtiden. Håber, at dette er ok med dig.

Hvor længe har dit og din brors forhold stået på? Jeg spørger om det, fordi hvis det har stået på længe og måske fra dengang, hvor du ikke var særlig gammel, er der en risiko for, at det kunne være startet som et overgreb.

Som ung kan det nogen gange være svært at få sat grænser og nogen gange kan man komme til at gå med til noget, man ikke synes er ok og egentlig helst ikke vil være med til. Har det været tilfældet for dig?

Hvis det har været tilfældet for dig, tænker jeg, at du kunne have behov for hjælp til at få sagt fra overfor din storebror. Ideer til det kan du få ved at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Hvis du helst ikke vil snakke i telefon, har vi også SMS og chat.

Jeg kan forestille mig, at både dig og din storebror må bruge meget energi på at holde jeres forhold hemmeligt. Både overfor jeres forældre, resten af familien og hver især overfor jeres venner og veninder.

Hvor lang tid bruger du dagligt på at skjule jeres forhold for omverdenen? Hvor tit gør du noget andet eller reagerer på en anden måde, end du ellers ville have gjort, for at holde det skjult? Prøv eventuelt at gøre det op for dig selv.

Det er belagt med stort tabu at have et kæresteforhold til sine søskende, og det er grunden til, at du bruger så meget energi på at holde det skjult. Prøv så at tænke fx 2 år frem, hvis I fortsat er kærester med hinanden. Det er stadig et tabu, så I prøver stadig at holde det skjult. Måske bliver nogen omkring jer efterhånden mistænksomme på, at I er rigtigt meget sammen, og så skal I bruge endnu mere energi på at holde det skjult. Måske begynder I at reagere på måder, I ellers ikke ville gøre. Og folk omkring jer bliver endnu mere mistænksomme. Kan du forestille dig det? Og kan du forestille dig, hvad du ville kunne udrette, hvis du kunne bruge al denne energi på andre områder af dit liv?

Sagt med andre ord tror jeg ikke, at det vil være en god ide for dig at fortsætte dit kæresteforhold med din storebror.

Men samtidig kan jeg godt læse, at du er rigtig glad for din storebror, og derfor tænker jeg, om der måske kunne findes en løsning, hvor I kunne stoppe jeres kæresteforhold, men bevare den nære kontakt, som det lyder til, I har fået opbygget?

Måske kunne du snakke med din bror? Måske synes han også, at han bruger al for meget tid og energi på at holde jeres forhold skjult? Måske synes din bror, det er mest rigtigt, at I stopper jeres kæresteforhold, men bevarer jeres gode søskendeforhold?

Måske har du lyst til at få snakket med din bror om noget af det her, men synes, det er svært at få startet? Så kunne du måske skrive et brev til ham, hvor du forklarer ham, hvordan du har det. Brevet kunne åbne op for en dialog mellem dig og din storebror. Ønsker du hjælp til hvad du kunne skrive i et sådant brev, vil vi også kunne hjælpe dig på BørneTelefonen.

Hvordan har du det derhjemme? Hvordan har du det med dine forældre? Hvordan går det i skolen? Og hvad med veninderne? Har du nogle voksne omkring dig, som du vil kunne komme til og snakke med om noget af det, der kan være svært?

I dit brev kan jeg ikke se svaret på de spørgsmål.

Jeg spørger, fordi det er vigtigt for at komme videre, at du trives generelt og har det godt. Og det er i hvert fald vigtigt, at man som ung nogen gange stopper op og stiller sig selv de spørgsmål – og laver en slags ”trivsels-tjek”.

Hvis du har fundet ud af, at du har nogle problemer omkring nogle af de tjek-spørgsmål, synes jeg, du skal overveje at kontakte BørneTelefonen, så vi kan hjælpe dig videre i en retning mod mere trivsel.

Jeg håber, at du har kunnet bruge nogle af mine ideer og råd. Og jeg tror og håber, at det vil lykkes dig at få snakket med din bror om jeres forhold. Du ønskes al mulig held og lykke fremover.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.