Internetven eller ej

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak for dit brev. Det er dejligt, når man møder andre i virkeligheden eller på nettet, man snakker rigtig godt med. Det er en gave, og folk, man har mødt på nettet, kan sagtens senere vise sig at blive en af de allerbedste venner.

Jeg kan forestille mig, at dine forældre blev bekymrede, da man desværre aldrig kan være helt sikker på, hvem man skriver med over nettet, hvis det ikke er nogen, man kender i forvejen. Der er desværre sager, hvor voksne kontakter børn og unge på nettet og udgiver sig for at være en anden. Måske har de været inde på nogle profiler og hentet billeder – så de både kan vise billeder fra skolen, ferien, katten og vennerne. Ofte handler det om, at den voksne forsøger at mødes med den unge, eller presse den unge til at sende billeder. Derfor tror jeg, at det specielt var beskeden om billederne, der fik dine forældre til at blive bekymrede.

Alle de ting tror jeg godt, at du ved. For jeg synes, du lyder til at være en fornuftig pige, der er god til at passe på dig selv. Du har faktisk samlet meget viden om fyren. Og du har tjekket din viden. Du har fx mødt hans venner. Så jeg synes faktisk, at du har passet godt på dig selv. Og jeg tror, at du faktisk havde styr på situationen.

En af forældres vigtigste opgave er selvfølgelig at passe på deres børn. Derfor har dine forældre pligt til at reagere og snakke med dig, hvis de bliver bekymrede for dig. Men måske kunne de have gjort det på en anden måde? Jeg kan godt forstå, at du føler, at dine grænser er blevet overskredet. Det er nemlig et rigtigt voldsomt skridt at tage din telefon og læse beskederne, uden din tilladelse.

Men måske ved dine forældre slet ikke, hvor meget du faktisk gør for at passe på dig selv på nettet? Måske kunne du spørge, om du må vise dem og forklare dem, hvad du gør, når du skriver med nogen, du ikke kender endnu? Eller måske kunne du skrive et brev til dem, hvor du forklarer det? Jeg tror nemlig, de har brug for at blive beroliget. De har brug for at vide, at de har givet dig nogle gode værdier og har lært dig at passe godt på dig selv. Og at du stadig gerne vil komme til dem, hvis du kommer ud i en situation, du ikke kan overskue.

Måske kunne du også snakke med dine forældre om, at du følte det grænseoverskridende, at dine private beskeder blev læst? Jeg tror godt, at din far ved, at det ikke var helt i orden – og måske er det i virkeligheden derfor, at han ikke har det godt i øjeblikket? Og måske kan det så åbne op for en god snak, så I begge kan få det bedre – og hvor I måske kan lave nogle gode aftaler for fremtiden?

Jeg håber, du har fået nogle idéer til, hvordan du kan få snakket med dine forældre om det her. Hvis du har brug for flere idéer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.