Deforme bryster

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej ”R”

Jeg kan godt forstå, at du har mange tanker om, hvordan din krop ser ud. I din alder forandrer kroppen sig, og man får mere kvindelige former. Det er ikke til at sige noget om, hvordan din krop ender med at se ud.

Dine bryster kan nå at vokse og forandres mange gange endnu, inden de er færdigudviklet. At sammenligne sig med sin mor og søster er forståeligt, men det er ikke sikkert, at I kommer til at ligne hinanden.

Hvis dine bryster ender med en form, som du vil være meget ked af og ikke kunne leve med, så kan man få ændret på dem. Men inden man tager så stor en beslutning, skal man være meget afklaret. Desuden skal man være færdigudviklet. Derfor vil jeg råde dig til, at arbejde på at acceptere dine bryster, som de er.

Du kan selv mærke, at du har brug for noget opbakning om din krop og den måde, som den ser ud. Derfor vil jeg råde dig til, at du tager en snak med dine forældre og evt. din søster om, hvordan du har det. De vil kunne hjælpe dig med at fokusere på de sider af dit udseende, du er tilfreds med.

Måske kunne du også dele din bekymring med dine veninder? Så vil du sikkert opdage, at de også har nogle af de samme tanker. Måske ikke om deres bryster – men som om noget andet ved kroppen, de ikke er tilfredse med.

Hvis du gerne vil klæde dig i noget tøj som kræver lidt mere brystfylde, end du har, kan du overveje at gå i en undertøjsbutik og få hjælp til at finde en god bh. I butikken vil de kunne hjælpe dig med at finde en der sidder godt – og måske har et lille indlæg, der giver mere fylde.

Desværre kan det virke som om, at vores kroppe skal være ens og have en bestemt form. Mange unge piger bliver bekymret uden grund og har det dårligt med deres krop. Det er rigtig ærgerligt, da de fleste ender med at have en dejlig krop, som de bliver glade for. Øv dig derfor i at tænke positivt om din krop. Fremhæv det, du er glad for. Sæt pris på at din krop er sund og stærk. Og læg så mærke til de kvinder, der ikke er utilfredse med deres kroppe, selvom de ikke er perfekte. De er nemlig vigtige rollemodeller.

Jeg håber, at du har fået nogle ideer til, hvad du kan gøre og at du får nogle gode snakke.

De bedste hilsner fra Børnetelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.