Brev
Lavt selværd og ked af det…
Hej.
Jeg er en pige på 14 år som ofte har det med at tænke rimelig dårligt om mig selv og min fremtid.
Jeg havde i en lang periode haft UTROLIGT dårligt selvværd, og hadede min krop og mit ansigt.
Hver dag målte jeg min talje i håbet om at den var blevet smallere, og tænkte over hvor meget pænere jeg ville være hvis ikke mit ansigt var fyldt med bumser osv. Jeg tænkte at hvis jeg så bedre ud, ville folk bedre kunne lide mig. Jeg var nemlig også utroligt ensom, og følte at jeg havde ingen at snakke med. Ingen tætte venner.
Jeg har det bedre med min krop nu, og tænker ikke rigtigt over det så ofte ud over når jeg skal klæde om omgivet andre mennesker, eller hvis jeg er i badetøj.
Men jeg er begyndt at få det meget slemt med mig selv igen.
Hver dag tænker jeg over hvor klamt mit ansigt ser ud. Det er alt for rundt og fyldt med akne, som jeg ikke en gang kan dække helt med makeup. Jeg har utrolig tydelige rander under øjnene fordi at jeg har problemer med min søvn. Jeg hader også min næse… altså der er ikke rigtig noget ved mit udsende jeg kan lide, det hele er grimt. Jeg er altid bange for at når folk kigger på, synes de at jeg er klam, og er også lidt bange for at jeg aldrig vil blive elsket eller ihvertfald have tilstrækkeligt mindre chancer på grund af mit udsende.
Når det kommer til hvordan jeg har det socialt, er det ihvertfald meget bedre end det var for et halvt år siden, jeg har nu et par venner som jeg er rimlig tætte med, og som jeg ved at jeg altid kan gå til. Vi har det rigtig sjovt sammen, og griner meget ofte.
vi snakker dog ikke rigtig om “seriøse ting”, men det har jeg på en måde heller ikke rigtig lyst til. Jeg har nemlig aldrig været god til at snakke om mine følelser, og har altid været meget introvert så jeg lukker mig ofte bare inde i mig selv med mine følelser.
Jeg tænker rigtig meget over alt muligt, og over livet, og nogen gange gør det mig utrolig ked af det, og jeg føler mig håbløs og tom indeni af at tænke over ting som at tiden bliver ved med at gå, og på et tidspunkt er alle jeg kender døde og ingen vil vide hvem, jeg er længere.
Mange af de ting jeg virkelig går op i kan jeg heller ikke snakke med nogen om, for mine venner har ikke de samme interesser. De høre heller ikke det samme musik, og musik er noget af det jeg elsker aller mest, og jeg ville bare sådan ønske at jeg kunne snakke med nogen om alle de ting….
nogen gange føler jeg mig bare håbløs og kan ikke hive mig selv op af sengen. Jeg har altid været doven, men jeg er ikke sikker på at det kun er derfor. Som sagt har jeg også problemer med at gå og falde i søvn fordi at min hjerne bare ikke vil holde pause, og det dræner mig…
alle disse ting gør bare at jeg ofte – især når jeg er alene i længere tid, føler mig virkelig trist, og har ikke lyst til at gøre noget. ikke en gang tegne eller spille musik eller nogen af de andre ting som jeg ellers elsker så højt. Ofte kan jeg heller ikke en gang få taget mig selv sammen til at lave mine lektier fordi jeg er så træt og har intet mod, og jeg har ellers altid været utrolig ordenlig og god i skolen.
Jeg har ikke lyst til at snakke med mine forældre – eller nogen andre om det her, og jeg er ikke sikker på at der er en løsning, men man kan vel altid håbe…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år!
Tak for dit flotte brev. Du viser styrke, ved at skrive herind og jeg tænker også, at du har et håb om, at få det bedre.
Jeg tror, at der er gode muligheder for, at du kan få det bedre, selvom det lige nu føles uoverskueligt. Du har allerede oplevet at få det bedre før og det synes jeg er så flot!
Du har fået gode venner og du kan se bedre på din krop end tidligere – selvom det stadig fylder. Det er gode og vigtige skridt på vej mod, at du kan få det bedre.
Du er i puberteten, som er en periode, hvor der sker mange ting med din udvikling - med kroppen og tankerne. Man kan opleve op- og nedture, og spørgsmål som ”hvem er jeg?” og ”hvordan bliver mit liv?”
Det er også nogle tanker, der fylder meget i andre børn og unge. Men jeg kan høre, at det måske fylder for meget i dine tanker? Det tænker jeg, fordi du fortæller, at du har det slemt med dig selv og har svært ved at sove om natten. Og sådan skal det ikke være.Du skriver, at du går med de her ting alene, og at du ikke vil tale med nogen om det. Men jeg tænker, at når man går alene med de mange tanker og dårligt selvværd, så bliver det oftest værre af, at man holder det inde.
Forestil dig en ballon inde i maven, som vokser og vokser, når tankerne ruller og bliver værre. Måske får man ondt i maven og kan have svært ved at sove. Hvis man får fortalt nogen, om det der er svært – nogen som også kan hjælpe én, så vil man tit opleve, at det kan føles som om, at ballonen er lettet op i luften. Sådan ved jeg, at det har været for mange andre børn og unge, der har haft det som dig.
Måske kan du allerede mærke, at det var rart at skrive et brev herind, om de tanker du har? Måske blev ballonen lidt mindre?
Jeg ved, at det måske er svært at få lyst til, men jeg tror det er vigtigt, at du får talt med nogen om de ting, du beskriver så fint i dit brev.
Du skriver, at du ikke ved, om der er en løsning på det hele. Det er der næsten altid. Men den løsning kan være forskellig fra person til person.
Måske kan en løsning bare være det, at nogen ved hvordan du har det. Nogen du kan snakke med, når du får det svært – f.eks. en lærer eller dine forældre.
Det kan også være en løsning, at skolen eller dine forældre, sørger for, at du kan snakke med nogen om de svære tanker. F.eks. en psykolog på skolen (eller et andet sted), en sundhedsplejerske, en læge eller en anden.
Det kan måske også være en løsning, at du indimellem får nogle ”frirum”, hvor du kan dyrke noget af det du holder af. F.eks. gå til musik eller tegning. Det kan give nogle gode pauser fra tankerne, som kan måske være en hjælp.
Jeg tænker, at hvis du får talt med nogen om hvordan du har det, vil du måske også opleve, at søvnen bliver bedre. Og det vil nok også hjælpe på, hvordan du har det.
Jeg ville ønske, at jeg kunne svinge en tryllestav og så havde du det bedre. Men det kan jeg desværre ikke. På den måde, er der nok ikke en hurtig og nem løsning, som hjælper bare man knipser med fingrene. Selvom det kunne være rart.
Derfor kræver det, at du får samlet mod til, at fortælle nogen om dét der er svært. Det kan ofte være en hjælp, at starte med at fortælle hvad man er nervøs for, når man skal tale med en voksen om det. Og du kan altid vise dit brev og mit svar, hvis det er svært.
Det kan nogle gange føles umuligt, at forklare andre hvordan man har det. Og jeg ved, at det kræver styrke hos dén, der søger hjælp - og den styrke tænker jeg, at du har! Det er i hvert fald ikke meningen, at vi skal klare al ting alene.
Jeg håber mit svar, kan give et skub til det mod, som du har, og som skal til for at få talt mere med nogen om det, der er svært.
Du er altid velkommen til, at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen. Der sidder voksne, som er parate til at tale videre med dig om, hvad du kan gøre for, at få det godt.
Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke!
Mange hilsner fra BørneTelefonen