Jeg er hele tiden ked af det.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at falde til efter 5 år i udlandet. Du skal jo, som du selv skriver, starte et helt nyt liv, og det kan tage sin tid.

Du skriver, at dine forældre skændes meget. Jeg ved ikke, om det er noget nyt, men måske synes de også, at det er svært at falde til? Kunne det tænkes, at I alle tre har det problem? Og kunne det i så fald være en idé, at I fik snakket lidt om vanskelighederne?

Det er sødt af dig, at du gerne vil stoppe deres skænderier, men jeg tænker, at det er for stor en opgave for dig. Det er dine forældres ansvar at stoppe deres skænderier, og det er din opgave at fortælle dem, hvor meget det påvirker dig.

Måske var det en idé, at du viste dine forældre dit brev? På den måde får du fortalt hvor meget, det går dig på med deres skænderier i en situation, hvor du selv har det svært.  Og I får mulighed for at snakke om, hvordan det er at skulle falde til efter 5 år i udlandet.

Måske kunne det hjælpe lidt på din ensomhedsfølelse..?

Det er ikke nemt at komme ind i en klasse som ny pige i din alder. Sommetider skal der et stykke arbejde til, for at det lykkes. Når du beskriver din klasses piger, får jeg indtryk af en pigegruppe, der på den ene side ser ud til at have nok i sig selv, men som på den anden side ikke har noget imod dig.

Kunne det være en idé, at du inviterede dem hjem en dag til lidt hyggespisning og evt. en film? Jeg tænker også, at de måske kunne være lidt nysgerrige efter at vide, hvordan du havde det i udlandet? Der er jo ikke så mange, der oplever at bo år i udlandet, så du har nok nogle usædvanlige oplevelser bag dig, der kunne være spændende at høre om. Måske har du nogle billeder, du kunne vise? Det gælder for dig om, at du viser pigerne i din nye klasse, hvem du er, og at du har noget at byde på.

Det er ikke nemt, men hvis du kan og tør, håber jeg du vil opdage, at du kommer et godt skridt videre i din tilværelse i Danmark.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.