Brev
Hvad er der galt med mig?
Kære brevkasse.
I de sidste 2 måneder har jeg haft det skidt.
Jeg døjer meget med lavt selvværd. Jeg føler bare ikke at jeg passer ind nogen steder. Jeg bliver ikke mobbet, tvært imod. Men folk kan heller ikke lide mig… Jeg har mistet mange venner på det sidste. Hver nat græder jeg mig selv i søvn. Jeg er sket ikke glad mere.
Jeg har været nervøs, hver gang jeg har været ude i offentligheden, og hvis der er rigtig mange mennesker og høje lyde, bliver jeg meget stresset og kan blive helt svimmel. Jeg er meget bange for hvad folk tænker om mig. Hvad nu hvis de tænker om mig, som jeg tænker om mig selv?
Jeg har en enkel gang gjort skade på mig selv. Min bedste ven opdagede det, og sagde det videre til min bedste veninde fordi jeg ikke selv kunne. Jeg har virkelig svært ved at snakke om det. Jeg har selv fortalt det til min mor.
Det har hjulpet lidt at snakke om det. Men jeg er jo stadig alene. De er der jo ikke altid. I sidste uge var jeg kun i skole en dag, fordi jeg simpelthen ikke kunne overskue at komme i skole. Den dag jeg var i skole, kunne jeg slet ikke koncentrere mig om timerne.
Jeg er generelt meget træt, og har ikke så meget appetit. Jeg spiser dog stadig, da jeg er bevidst om det, bare mindre.
Mit spørgsmål er, hvad jeg skal gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år
Det er rigtig godt, at du har snakket med din bedste ven, din bedste veninde og din mor - og det har hjulpet dig og du gjorde det selvom, som du skriver, at du havde svært ved det.  Hvordan mon de reagerede på det? Er det noget, I har snakket mere om, og ved de mon, at du generelt går og har det skidt? Jeg tænker, at du skal blive ved at snakke med dem du har omkring dig. Hvis det bliver svært, så er det en idé at skrive til dem.
Jeg kan godt forstå, at det er svært at snakke om, men det er bare så vigtigt at dele sine tanker og bekymringer med nogen. På den måde skal man ikke gå alene med det, for så vokser det sig ofte alt for stort. Alle mennesker, unge som ældre, har mange gange i løbet af deres liv brug for hjælp til at håndtere forskellige problemer. Jeg tænker, du har brug for nogen tæt på dig, som kan støtte dig i din hverdag. Måske er der også andre voksne, du kan snakke med? Fx din moster, din lærer, din nabo eller en helt anden? Hvad tænker du mon om det?
Det bekymrer mig, at du har svært ved at være i skolen, sover dårligt og næsten ingen appetit har. Jeg tænker derfor på, om du og dine forældre skulle opsøge jeres læge? Det kan måske være en god ide at blive undersøgt og få en god snak med ham/hende. Din læge kan også henvise dig til en psykolog, hvor du kan få hjælp til at få det bedre. En psykolog vil blandt andet kunne hjælpe dig med at håndtere den stress og nervøsitet, du oplever, når du er ude i det offentlige rum. Du vil få nogle redskaber til at være mere i ro ude blandt mange mennesker og høje lyde. Også redskaber i forhold til at tænke mere positive tanker om dig selv og ikke være så bekymret for, hvad andre tænker om dig. Kunne det mon være en mulighed?
Hvis det er svært for dig at fortælle om, hvordan du har det, kan du måske vise dit fine brev og mit svar? I dit brev synes jeg, du beskriver rigtig fint, hvordan du har det. Det er ikke rart at gå og have det skidt, og det kan bestemt lade sig gøre at få det godt igen. Det kræver bare ofte hjælp fra andre.
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, du kan bruge mit svar.
De kærligste hilsner og knus fra
BørneTelefonen