Brev
Jeg overvejer at droppe ud af efterskolen
Hej
Jeg har gået på efterskole i næsten et halvt år nu og har fået nogle gode venner.
Men det går ik så godt med skolen.
Vi har virkelig lange skoledage og næsten ingen pauser. Det sker også tit at en af vores lører går over tid og tager vores pause helt fra os.
Når vi så prøver at fortælle ham det taler han bare videre.
Nu har det været sådan at jeg har grædt næsten hver dag fordi vi ik har noget fritid.
Jeg har prøvet at tale med en lærer, men det hjalp ik.
Så hvad skal jeg gøre?
15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Jeg kan godt forstå, at du bliver frustreret og ked af, at det føles som om du ikke har nogen fritid på efterskolen. Du skriver endda, at du overvejer at droppe ud, og jeg læser dit brev som om, at du overvejer at droppe ud, på grund af din følelse af ikke så meget fritid. Så godt at du har taget dig mod til at skrive herind med dine overvejelser!
Du fortæller, at du har forsøgt at tage hånd om problemet ved at tale med en lærer, men at det ikke virkede. Jeg synes at det er stærkt, at du tager problemet seriøst, og prøver at løse problemet. Jeg kommer til at tænke på, om du har en kontaktlærer på efterskolen, du kan prøve at snakke med om det? Eller en anden lærer, du er tryg ved? Måske nogle af de andre voksne kunne hjælpe dig, på en anden måde, end den lærer du allerede har prøvet at tale med.
Noget jeg lægger mærke til i dit brev, er at du skriver, at du har fået nogle gode venner på efterskolen. Det synes jeg er dejligt at høre, og håber I kan støtte hinanden når det bliver svært at være på skolen. Mon ikke du ville komme til at savne dem, og de ville savne dig, hvis du droppede ud? Måske du også kunne snakke med dine venner om de følelser der fylder for dig, lige for tiden.
Jeg tænker nemlig, at det at droppe ud af efterskolen er en stor beslutning. Og inden du træffer så stor en beslutning, så synes jeg det giver god mening at prøve at løse problemerne først – præcis som du har gjort ind til nu. Jeg tænker i hvert fald, at man også kan risikere at have lange skoledage på mange andre skoler, og man kan risikere at have lærere der ikke altid holder øje med tiden.
Du skriver, at du har grædt næsten hver dag, fordi du ikke har noget fritid. Det gør mig en smule nysgerrig på, om der er noget andet der også fylder hos dig lige for tiden? Mange unge, der starter på efterskole, fortæller at det kan være hårdt at være mere social end de er vant til, og at mange ting ændrer sig for dem. Måske der kunne være noget andet, der presser dig, som du kunne snakke med venner eller lærere om?
Det er altså svært for mig at sige, hvad du skal gøre, i forhold til skolen. Men jeg er glad for at høre, at du har fået venner på efterskolen, og jeg tænker det kunne være en idé at snakke med dem, en kontaktlærer, eller måske endda forstanderen, om det der fylder for dig. Du har i hvert fald taget første skridt til at få det lidt bedre med skolen, ved allerede at prøve at række ud til nogen, og at skrive herind. Jeg læser ud fra dit brev, at du har mod, og det håber jeg du har lyst til at bruge for at få det bedre med skolen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen
BørneTelefonen