Brev
Et dumt vald
Hej jeg er en pige på 12 bliver snart 13.
Jeg har været utroligt ensom, jeg har gjort det dumeste jeg kunne tænke på jeg har fået meget angst af det.
Hør her jeg hved det her er klamt så vil ikke fortælle alt men jeg vil bare sige det her til nogle jeg har brug for at sige det!
I en periode i mit liv har jeg været i depresion. Jeg har ikke kunne lide mig selv, og har ikke haft mange venner, jeg gjorder det dummeste af at downloade en app, som der stå at man kan få venner der, og som jeg sagde jeg havde ikke mange venner.
Det har jeg stadig ikkke. Men jeg mødte en masse underlige folk men også søde folk. Og det er ikke nogen fra Danmark. Første røde flag.
Men jeg fik en notifikation hvor der stå der er en pige der har skrevet til mig. Jeg for addede hende på discord og hun manipulere mig og siger jeg er smuk og at hun vil ønske hun var mig.
Men det var ikke en pige det er en catfish en snyder det er en man der har lavet en profil med en anden hvor han udgiver sar for at være den person.
Jeg tror så på hende/ham, hun spørg mig så om jeg kan sende du ved hvad og jeg prøver og komme op med en undskyldning og siger nej desværre jeg skal pakke hvilket jeg ikke skal jeg løj.
Men hun bliver ved, hun presser mig og siger komme nu skat du er så flot” intet af det her er dansk alt er på engelsk det vi skrev” og jeg bliver manipuleret igen.
Jeg tænker det kan ikke skade at sende men jeg siger jeg vil kun sende noget bestemt af mig og det gør jeg og her er det problemet er de havde gemt videoen og havde fortalt de er fake det er en løgn mit hjerte falder jeg begynder og græde de truer mig med at hvis du ikke gør som jeg siger så ligger jeg det her op
Min mor ved det her hun har ringet til politiet og alt er i kontrol så i vvd det og jeg begynder og græde
jeg er bange
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
jeg råber på min mor og hun siger at det hele nok skal gå og at hun har styr på det
jeg er så taknemelig for hende❤️
Men jeg vil advare jer andre ALDRIG ALDRIG ALDRIG stol på nogen du ikke kender. Jeg var heldig men måske er den næste ikke pas på jer selv
husk jeg er okay jeg er bare bange
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det, du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar, fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære pige på 12 år.
Først og fremmest vil jeg gerne sige tusinde tak for dit modige brev og fordi du gerne vil passe på andre børn og unge på nettet.
Det fortæller mig, at du er en omsorgsfuld pige. Det, du har været udsat for er meget alvorligt, og jeg kan godt forstå, at du både har været ked af det og rigtigt bange.
Skam og skyld
I dit brev lægger jeg især mærke til, at du skriver, at det du har gjort er klamt og dumt. Jeg får lyst til at fortælle dig, at der er rigtig mange børn og unge, der oplever at føle skam og skyld, når de er blevet krænket på nettet.
Se bare denne video, hvor politiets online patrulje forklarer lidt om det.
Jeg kommer til at tænke på, om du mon ved, at der er et begreb for det du er blevet udsat for – nemlig sextortion?
Grunden til, at jeg fortæller dig det, er fordi sextortion er ulovligt, og derfor skal meldes til politiet. Derfor er det så stærkt af dig, at du fortalte din mor om, hvad der er sket, og at hun nu har meldt det til politiet.
Jeg kunne forestille mig, at du har krævet mod af dig at fortælle højt om det.
Jeg fortæller dig også, at du er blevet udsat for sextortion, fordi jeg gerne vil understrege, at det IKKE er din skyld, det du er blevet udsat for
Du har ikke gjort noget forkert – heller ikke selvom du selv har sendt en video, du efterfølgende blev truet med. Den, der har gjort noget forkert, er den, der truer dig.
Jeg vil også gerne rose dig for at være kritisk overfor dem du møder på nettet. Det er et rigtig godt opmærksomhedspunkt selv at have og give videre til andre børn og unge.
At få nye venner
I brevet skriver du også, at du stadigvæk ikke har ret mange venner. Hvis du ikke allerede har gjort det, var det måske også noget du kunne tale med din mor om?
Så kan I sammen finde ud af hvad der kan hjælp på det. Det kunne for eksempel være at starte til en fritidsaktivitet, hvor der er andre børn med. Eller det kunne være at i talte om, hvem i klassen du godt kan lide og hvordan du kunne snakke lidt mere med dem. Kunne det måske være en ide?
Du skriver at du er okay nu. Det er jeg glad for at høre. Men jeg forstår også godt at du stadig er lidt bange.
Hvis du får brug for at snakke mere om det der er sket, kan du altid ringe på BørneTelefonen på 116111 eller skrive til os her på Brevkassen igen.
Jeg ønsker dig alt det bedste og sender dig en stor virtuel krammer.
Kærlig hilsen BørneTelefonen