Brev
Deling af nøjnbilleder
Hej børnetelefonen
Jeg skrev med en dreng på snapchat og vi sendre nogle videoer til hinanden hvor at vi lavede noget seksuelt. (Altså rørte os selv og sådan)
Nu har han gemt alle mine videoer i sin kamera rulle og blokeret mig.
Jeg ved ikke hvad han har tænkt sig at gøre med de videoer, men det er ikke så fedt at tænke på.
Jeg vidste ikke mit ansigt på videoerne men det er jo stadig meger personligt.
Jeg kender ham ikke og det eneste jeg har er hans Snapchat.
Hvad skal jeg gøre, for jeg er virkelig lost
Hilsen forvireet pige
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kæreste dig,
Egentlig har du søgt råd hos Børn Hjælper Børn. Men ud fra det, du har skrevet, har vi på BørneTelefonen valgt, at det er bedst, at du får svar fra en voksen rådgiver som mig, der ved lidt mere om dine rettigheder og muligheder. Og jeg lover dig, at jeg vil gøre mit aller bedste for at hjælpe dig og måske give dig en følelse af at genvinde lidt kontrol igen.
For jeg kan faktisk godt forstå, hvis du oplever, du er forvirret lige nu og måske sidder med en følelse af at være lidt lost. Det er i hvert fald helt naturligt, hvis det med den her fyr og de videoer af dig ryster dig lidt. Og nok ikke er så rart at tænke på.
Tidligere har du jo helt selv været i kontrol. Du valgte selv hvornår og med hvem, du delte intime videoer af dig selv. Men det lyder til, at den her fyr, du har snapchattet med, har gjort dig usikker og måske også lidt bange?
For du fortæller, at fyren ligger han inde med nogle videoer af dig, som du helt frivilligt har delt med ham, men som det lige nu måske føles som om, at han nu har magten over. Han har i hvert fald gemt videoerne på sin kamerarulle og efterfølgende har han blokeret dig.
Og det må være virkelig grænseoverskridende, da du jo til at starte med nok har stolet ret meget på den her fyr. Nu sidder du i stedet måske tilbage med en følelse af at være blevet forrådt, da fyren er endt med at blokere dig. Samtidig er du jo nok også både bange og nervøs for, hvad han har tænkt sig at gøre med de videoer af dig, han har gemt – er det mon rigtig gættet af mig?
Du skriver, at du ikke har vist dit ansigt i videoerne, men som du også selv skriver, så er videoerne fortsat både ret private og ret personlige. Jeg kan derfor godt forstå, hvis du ikke er ligeglad med, hvem den her fyr evt. viser eller deler de her videoer med. For det er faktisk DINE videoer, for det er DIG, der er på de videoer. Nu har du trukket samtykket tilbage, og han skal derfor slette videoerne.
Rent juridisk, altså lovgivningsmæssigt, så er det faktisk også ulovligt for fyren at dele eller vise de videoer af dig til andre. Fyren har altså INGEN ret over dem, for de rettigheder har du ikke givet ham – heller ikke selvom, du har sendt videoerne til ham.
Samtidig er du under 18 år, hvilket samtidig også gør det ulovligt for fyren at dele de her intime videoer med andre. Og hvis han er over 18 år, så er det faktisk samtidig ulovligt for ham bare at være i besiddelse af disse videoer.
Du har dog på ingen måde gjort noget ulovligt! Det er nemlig helt lovligt for alle over 15 år at dele billeder og videoer af intim karakter med hinanden, hvis der er tale om et kæresteforhold. Men sådanne videoer skal bare slettes, hvis man så slår op.
Og eftersom fyren på Snap er endt med at blokere dig, så er det jo lidt ligesom at slå op. Og kigger vi alene på det lovmæssige, så har du altså loven på din side og den her fyr skal altså rent lovmæssigt slette videoerne.
Men én ting er loven, noget andet er jo, hvad fyren rent faktisk har tænkt sig at gøre. Og netop fordi du ikke kender ham og han har blokeret dig, så kan det nemt give den følelse af at være lost, som du beskriver. For hvad kan du egentlig stille op?
Mit råd til dig er at tage kontakt til SletDet Rådgivningen– har du hørt om dem? Det er Red Barnets rådgivning omkring ubehagelige oplevelser på nettet og de sociale medier. Du kan helt fortroligt kontakte dem både på chat, telefon eller som du har gjort her i form af et brev. Deres rådgivningsside og kontaktoplysninger kan du finde her
Da der godt kan gå dage fra du skriver et brev, til du får svar, vil mit råd til dig dog være enten at benytte deres chat eller telefonrådgivning. For jo længere tid, der går, jo længere tid vil den her fyr jo være i besiddelse af de videoer af dig, og jo mere forestiller jeg mig, at du kan nå at blive nervøs og bange i forhold til, hvad han har gjort med de videoer i det tidsrum.
Jeg ved dog godt, at det kan være grænseoverskridende at skulle tage kontakt sådan mere personligt fx ved at ringe til en rådgivning. Mange unge, jeg har talt med, der ligesom dig er bange for, at deres intime billeder og videoer, bliver delt med andre, de føler nemlig samtidig lidt skam over, at de har gjort det. Er det mon sådan for dig også?
Det er ikke sikkert, at det fjerner din skam, men derfor siger jeg det nu alligevel: Du har intet at skamme dig over! Det er helt naturligt og skønt, at man har mod på og lyst til at eksperimentere seksuelt – også på billeder og videoer via Snap og andre sociale medier. Det er jo en måde at lære sig selv at kende rent seksuelt. Og det kan være dejligt og pirrende at dele sådanne tanker og oplevelser med et andet menneske.
Det er altså ikke dig, der har gjort noget forkert!
Og derfor bør du ikke skamme dig! Det er jo egentlig fyren, du har skrevet med på Snapchat, der bør skamme sig! For han har taget dine personlige og meget private videoer og gjort til sit ejerskab. Det er helt sikkert ikke okay!
Og eftersom du ikke kender den her fyr, men som du skriver, kun kender hans navn på Snap, så har du brug for hjælp til at komme i kontakt med ham og fortælle, at det er dine videoer! Og du ønsker ikke, at han har de videoer, hvis ikke I to længere er “sammen”. Derfor ønsker du, at han skal slette dem.
Den hjælp kan du måske få af fx SletDet Rådgivningen. Jeg tænker de vil kunne råde dig til, hvad du kan gøre, da de præcist ved, hvad man kan gøre i din situation. Og sandsynligvis har de også erfaring fra lignende sager, hvor andre ligesom dig desværre har stået i en situation, hvor de føler sig lost og uden kontrol over, hvem der har adgang til videoer og billeder af dem i ret intime situationer.
Sidst, men ikke mindst vil jeg også anbefale dig at dele dine bekymringer med fx dine forældre. Det ved jeg godt kan virke rigtigt grænseoverskridende, men du bestemmer jo selv, HVAD du fortæller dem. Men den frygt, du måske går rundt med i forhold til, hvem der ser dine videoer og hvor de ender henne, den kan bare godt komme til at æde dig op indefra.
Og selvom du ikke bør føle skam, så vil skammen måske sætte sig i dig, fordi du bebrejder dig selv, at du er havnet i den her situation. Men det er bare ikke din skyld! Og du har intet forkert gjort! Og måske dine forældre også godt kan se det, hvis du fortæller dem det nu og med dine egne ord.
Det kan i hvert fald føles rart at mærke, at man ikke står helt alene, men at der er nogen, der bakker dig op og støtter dig – måske også til at tage kontakt til den her fyr eller til fx SletDet Rådgivningen. Hvis det imidlertid føles svært at dele så intime detaljer med dine forældre, så kan det være, du har en lærer eller en anden voksen, du er tryg ved, som du kan dele det med?
Det vigtigste er, at du ikke føler dig helt alene i den her situation. For det kan føles rigtig ensomt og som om man er helt lost, når man oplever så noget, som du lige har oplevet med den her fyr. Men du behøver ikke at føle, at du skal løse det her alene. Du har tværtimod brug for nogle, der kan støtte dig og hjælpe dig med igen at få ejerskab over de videoer, der er dine!
Det fortjener du! Derfor hepper jeg på dig! Og jeg ønsker dig alt det bedste.
De bedste hilsner
BørneTelefonen