Brev
Kan jeg trække samtykket tilbage?
Hej, jeg er en 19-årig pige, som for nogle måneder siden slog op med min kæreste, som jeg havde haft i 2 år. Det var mig, der slog op, og forholdet sluttede ikke på de bedste termer. Min daværende kæreste havde dengang intime billeder og videoer af mig, og det tror jeg stadig, at han har. Jeg har taget kontakt til ham og bedt ham om at fjerne dem, hvor han har ignoreret det. Har jeg ret til at trække mit samtykke tilbage? Især når jeg er bange for, om han vil bruge dem med en krænkende hensigt overfor mig eller for at skabe frygt. Er det i så fald noget, jeg kan gå videre med til politiet for at give ham en advarsel, siden han ikke tager mine egne beskeder seriøst?
Mvh. En 19-årig pige
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år
Tak for dit brev til BørneTelefonen. Hvor er det godt du skriver herind, når der er noget som fylder. Jeg fornemmer at du frygter, at din ekskæreste ikke har slettet de intime billeder han har af dig. Det forstår jeg godt, at du gerne vil have han skal.
Når jeg læser dit brev, så fornemmer jeg at du er bange for, hvad din ekskæreste kan finde på at gøre med dine billeder. Det er en rigtig ubehagelig situation – og jeg synes det er så godt, at du søger hjælp.
Det er sådan, at du altid selv bestemmer, hvad der skal ske med billeder af dig. Du kan altid bede andre om at slette billeder af dig, hvis du ikke ønsker at de har dem længere.
Det kan selvfølgelig være rigtig svært at sikre sig, at ændre rent faktisk sletter dem. Selvom man har bedt om det. Og det kan måske føles utrygt.
MEN: måske kan du finde lidt tryghed i, at hvis andre fx din ekskæreste deler billeder af dig, uden du vil have det, har du ret til at få dem slettet. I Danmark har man ret til privatliv, og det gælder også på nettet.
Det vil sige, at man har ret til selv at bestemme, hvad der sker med billeder af én. Det er derfor ulovligt at dele billeder af andre uden at have fået lov.
Han må altså på ingen måder dele billederne med andre. Det er ulovligt.
På hjemmesiden SletDet kan du få hjælp til, hvad du kan gøre, hvis du føler dig utryg – de har også en brevkasse.
Du kan derfor altid skrive til dem, hvis du vil have hjælp til, hvad du helt præcist skal gøre, for at føle dig mere tryg. De vil kunne sige, hvis du kan anmelde en situation, som du har oplevet. Prøv at vær så ærlig overfor dem som muligt, så de bedst muligt kan hjælpe dig.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers må du altid gerne skrive igen – eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Så kan vi sammen finde en god løsning.
Kærlig hilsen BørneTelefonen