Brev
Svært ved at få venner
Hej børnetelefonen.
jeg er autist og brug for venner.
jeg har allerede et par venner når de spørger mig om jeg vil med hjem til dem. har jeg brug for en pause og jeg tror til sidst at de ikke vil spørger mig
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 10 år
Hvor er det godt, at du rækker ud til os, når du har brug for hjælp.
Du skriver, at du er autist, og du har brug for flere venner. Du har et par venner, men når de spørger dig, om du vil med hjem, har du brug for en pause. Og du er bange for, at de til sidst ikke vil spørge dig mere.
Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig. Det lyder ikke som en rar bekymring at gå rundt med alene.
Mon dine venner ved, hvordan du har det?
Det er dejligt at høre, at dine venner spørger, om du vil med hjem. Selvom du ikke kan overskue det, så viser det, at de holder af dig og gerne vil bruge tid med dig.
Jeg tænker på, om dine venner ved, at det kan blive for meget for dig at komme med hjem? Når du er bange for, at de vil holde op med at spørge dig, kan det måske være rart at fortælle dem, hvordan du har det?
Du kan fx sige:
“Nogle gange bliver det for meget for mig at være sammen, og så har jeg brug for en pause. Men jeg er stadig rigtig glad for, at I spørger om jeg vil med hjem. Jeg håber, I vil blive ved med at spørge. Det betyder nemlig meget for mig, selvom jeg ikke altid har overskuddet til det.”
Kunne det være et forslag? Du behøver selvfølgelig ikke bruge mit forslag, hvis du ikke vil. Måske kan du selv forklare det på en anden måde? Men du må gerne bruge det, hvis du føler, det beskriver, hvordan du har det.
Du kan også skrive det til dem, hvis det er nemmere. Jeg ved, at det hjælper for andre, hvis det er svært at sige højt. Så kan de selv læse det. Du kan fx sende en besked eller lave et brev til dem.
Det kan være rart at sige sine tanker højt
Dit brev viser mig, hvor stærk du er. Det kræver meget at mærke efter i maven. Men det er så sejt, at du reagerer, når du oplever noget, der er svært.
Det er ikke alle, der har modet til at dele deres tanker med andre. Men det har du gjort med mig. Og det er jeg rigtig glad for.
Måske kunne det være rart for dig at dele det med nogle andre også? Måske har du mod på at fortælle dine forældre, hvordan du har det? Ligesom med dine venner kan du også skrive det til din mor og far, hvis det er nemmere. Måske kan de hjælpe dig med at tale med nogen af dine venner, som du er bange for at miste.
Nu ved jeg jo ikke, om vennerne er fra din skole. Hvis de er, så kunne du måske tage fat i din lærer og sige, at du har brug for at tale om dit behov for pauser. Måske kunne din lærer hjælpe dig med at sige det på en god måde til dine venner? Så de forstår dig på den rigtige måde.
Du kan også altid ringe til os, hvis du har brug for det. Vi sidder klar dag og nat til at lytte og vejlede. Ring på nummeret 116111. Så finder vi sammen ud af, hvordan du kan få den bedste hjælp.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Jeg tror på, at du har modet til at dele dine tanker. Måske med dine venner og forældre? Måske med os? Uanset hvad skal du vide, hvor sejt det er, at du allerede har åbnet op til mig. Det er en rigtig god start.
Jeg ønsker dig så meget held og lykke!
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen