Social angst?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige

Jeg synes, det er rigtig sejt af dig, at du skriver herind for at få råd. Det er det første skridt mod at få det bedre og lære dig selv at bearbejde det, der er svært.

Jeg kan godt forstå, at du kan føle dig nervøs. Du er et nyt sted, hvor du ikke kender folk, og ikke kender deres holdninger og syn på dig.

Det er dog vigtigt at fortælle dig, at du ikke er unormal. Det er helt naturligt at føle sig angst ved ting, man ikke kender, og der er mange børn og unge, der føler det samme som dig. Du er ikke alene.

Som jeg kan forstå på dig, så er det noget der påvirker hele din dag, fordi du også har svært ved at falde i søvn, fordi du har det, man kalder “myldertanker”. At man ikke kan sove, fordi man har mange tanker i hovedet. Du har mulighed for at snakke med din læge om, at du har svært ved at sove om natten. Lægen vil kunne hjælpe dig til at få nogle redskaber til at kunne sove bedre. Du kan også gå til sundhedsplejersen på din skole for at tale om dét med at falde i søvn.

Måske kunne du også (sammen med dine forældre?) tale med din nye lærer om, hvordan du egentlig har det i frikvarterene og på skolen. Jeg tænker, at det er rart for din lærer at vide, hvordan det går socialt – det er jo lærerens ansvar, at alle falder godt til i klassen. For nogle unge, der skifter skole, kan det være en stor lettelse af få talt med voksne på den nye skole.

Hvis du ikke føler, at dine forældre eller de voksne på skolen vil lytte på din bekymring omkring dit liv i skolen, har du mulighed for at ringe til BørneTelefonen. Her sidder der nogle søde voksne, som gerne vil snakke med dig om dine følelser og vil hjælpe dig videre til at lære at arbejde med din nervøsitet. Du kan ringe på telefonnummer 116111. De er til at stole på, da de har tavshedspligt, så de må ikke fortælle andre om, hvad I har snakket om, og så er de rigtig dygtige til at hjælpe børn og unge som dig.

Til sidst vil jeg rose dig for, at du vælger at søge hjælp her. Det er rigtig modigt af dig.

Mange kærlige Hilsener fra

BørneTelefonen

Har du en diagnose?

Har du svært ved at følge med i skolen? Forstår dine klassekammerater dig ikke? Har du svært ved at få venner? Har du mange konflikter eller føler du dig ensom?

At leve med en diagnose kan føles svært. Andre børn og unge fortæller, at de føler sig anderledes og har svært ved at passe ind. Det kan derfor være en stor hjælp at få talt med nogen, og få hjælp til hverdagen, så den passer til dine behov.

Klik dig videre her og få hjælp til, hvordan du kan bede om hjælp og fortælle det til din klasse. Du kan også læse andres fortællinger eller få gode råd til hverdagen og hvordan man får nye venner.