Brev
ADHD? OCD? Autisme?
Hey pige på 12 år. Jeg har alle mulige “mærkelige” ting jeg gør ifølge mine venner og familie. Jeg ved ikke om jeg har ADHD eller OCD eller autisme, eller om jeg bare er en qsykopath. Et mildt esempel er at jeg bliver rigtige ked af det og sur og oprevet når der for eksempel er en lyd som er belastende eller en ting som føles ubehagelig. Jeg hader for eksempel lyden af blyant som rør parpir og jeg hader på en måde alle tøre ting. Men jeg hader også alle våde ting. Det sværest at forklare. Nogen ide’er til hvad der er galt med mig??
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære pige på 12 år,
Jeg kan mærke at der er flere ting som går dig på, og du er i tvivl om hvad der er galt med dig. Du skriver at din familie og venner beskriver nogle af de ting som du gør som værende “mærkelige”. Jeg forstår virkelig godt hvis det går dig på, og får dig til at føle at der rent faktisk er noget galt med dig.
Du skriver blandt andet at du ikke kan klare lyden af en blyant mod papir. At det gør dig både ked af det, sur og oprevet. Jeg kan godt forstå at det kan virke frustrerende. Men jeg synes ikke at det lyder mærkeligt.
Alle vi mennesker har forskellige ting som går os på. Nogle er meget følsomme over for sanser, som lyde eller hvordan ting føles, mens andre måske ikke lægger mærke til den slags.
Men det vigtigste er at det ikke gør en mærkelig, og det betyder ikke, at der er noget i vejen med en. Sådan er det også med dig, det håber jeg at du vil tro på. Det betyder bare, at du oplever verden på din egen måde.
Når du føler dig “mærkelig” eller tænker, at dine venner eller familie ikke forstår dig, kan det måske hjælpe at prøve at forklare dem, hvordan det føles for dig.
Du kan sige noget i stil med: “Når der er en lyd som blyanten mod papir, føles det som om, min krop ikke kan holde det ud – jeg kan ikke forklare hvorfor, men det føles bare virkelig ubehageligt for mig.”
Det kan gøre det lettere for dem at forstå, at det ikke handler om, at du er sur eller vil være besværlig – det handler om, hvordan din krop reagerer på de her ting.
Snak med en omkring dig
Jeg tænker at det kunne være rigtig rart for dig, at have en at snakke med om de ting du oplever. En du kan fortælle om de ting som er lidt svære. Det kan fx være en lærer, en pædagog, en bedsteforældre eller en helt anden. Det vigtigste er at det er en person, som du stoler på og føler dig tryg ved. Du vælger helt selv hvem du har lyst til at snakke med.
Din læge kan hjælpe dig
Hvis du fortsat er bekymret eller i tvivl om, om der er noget galt, så er det selvfølgelig en rigtig god ide at få det tjekket. Vi her på Børnetelefonen er desværre ikke læger, så jeg kan ikke fortælle dig om der kunne være noget yderligere.
Men det kan en læge. Læger er vant til at hjælpe med alle slags ting der omhandler kroppen, sindet og vores sanser. Du kan fx tage en af dine forældre med, og sammen kan I forklare nogle af de situationer som du oplever, så kan lægen vurdere hvad der mon kan være årsagen til det.
Hvis det er svært at sige højt, kan du også prøve at skrive nogle af situationerne ned, og give til lægen i stedet for.
Men ligegyldig hvad lægen siger eller kommer frem til, så er det vigtigt at huske på at der ikke er noget galt med dig! Der er så mange mennesker der har en eller anden form for “diagnose” som slet ikke behøver at være en dårlig ting. Det er blot noget som er med til at gøre os til lige præcis dem vi er.
Det at finde ud af om der eventuelt er noget, kan du se som en stor hjælp. Det kan ligesom være en form for redningsvest, som hjælper en med at holde sig oven vande og at få det meget bedre.
Man kan heldigvis få en masse værktøjer som man kan bruge, når man kommer i den slags situationer. Lidt som en slags værktøjskasse, som man kan åbne når man ikke helt ved hvordan man skal håndtere en situation. Jeg håber at det giver mening?
Men kære du, alt dette skal du slet ikke bekymre dig om nu. Du skal vide at du er præcis som du skal være, og du er god nok. Du er ikke mærkelig. Det håber jeg at du ved og at du stoler på, når jeg siger.
Vi er her altid for dig!
Hvis du føler, at det er svært at forklare det til nogen omkring dig, eller hvis du har brug for at snakke med nogen, der lytter og forstår, kan du altid ringe eller skrive til os på BørneTelefonen på 116111.
Vi lytter på dig og tager dig alvorligt. Vi er vant til at snakke med børn og unge om lige præcis den slags ting, der kan føles svært at dele med andre. Det kan være en god måde at få vendt dine tanker og få idéer til, hvordan du kan få det bedre i de situationer, der er svære.
Du kan også chatte med os, hvis det føles overvældende at ringe. Her kan du skrive frem og tilbage med en voksen lige så meget som du har brug for. Husk at du er helt anonym.
Vi sidder klar døgnet rundt, og vil altid hjælpe.
Jeg håber at mit svar har givet dig lidt mere ro i maven. Du er god nok præcis som du er, og du er ikke mærkelig.
Kærligste hilsner BørneTelefonen