Brev
Kan jeg blive dømt?
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hej, Brevkassen!
Jeg er virkelig bange for, om jeg har gjort noget meget kriminelt.
Jeg var idag ind på noget ‘mor og datter porno’, og er virkelig bange for om jeg har gjort noget kriminelt…
Kan i hjælpe mig 🙁
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 16 år
Hvor er det godt, at du reagerer og skriver til os, når du bliver utryg og usikker på, om du har gjort noget kriminelt.
Det er ikke forbudt at se porno på nettet. Men det er ulovligt at se porno med mindreårige, uanset hvilken computer eller enhed, man ser det fra. Billeder og film af børn er ulovlige, når de viser seksuelle aktiviteter med børn under 18 år, og billeder af børn under 18 år i seksuelle krænkende situationer. Du kan anmelde direkte til Politiet her eller hos Red Barnet her.
Hvis der er mindreårige med eller du er i tvivl, så anmeld det  – så vurderer Politiet indholdet og tager stilling til det. På den måde kan du også være med til at få det stoppet.
Desværre sker det, at der dukker film op, hvor der er mindreårige med – derfor skal du være meget opmærksom på, hvad det egentlig er du søger efter. Så du ikke kommer til at begå noget ulovligt, hvor mindreårige udsættes for seksuelle krænkelser og overgreb.
Jeg ved ikke om de personer, der var med i filmen var mindreårige. Derfor er det også svært at svare helt klart på spørgsmålet, om du har gjort noget kriminelt. Men hvis man ser eller deler porno, hvor mindreårige er med, kan man risikere at blive sporet og anmeldt. Så handler det om, hvad der sker videre i sagen derfra.
Jeg håber, at du har fået et svar på dit spørgsmål, som du kan bruge. Du er også altid velkommen til at ringe anonymt til os på nummeret 116 111. Så vil vi gerne hjælpe med at anmelde det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen