Hjælp jeg bliver tvunget til at sende nøgenbilleder

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Mange tak for dit brev. Stærkt af dig at skrive herind!

Det kan være en voldsom oplevelse, når man finder ud af, at den person, man har brugt lang tid på at tale med, har løjet om sin alder. Måske har man skrevet ting om sig selv, man ikke ville have sagt til hvem som helst, fordi man følte, at man kunne stole på den anden person. Og måske har man sendt nogle billeder – måske fordi det føltes spændende eller måske fordi man følte sig presset tvunget til det.

Manden, du har snakket med, pressede dig til at sende nøgenbilleder, og det er slet ikke i orden. Det er heller ikke i orden, at han udgav sig for at være 14 år, og at han beder om nøgenbilleder af dig. Det er ulovligt!

Du har allerede blokeret ham, men jeg tænker også at det kan være nødvendigt at anmelde ham. Derfor er det en god ide, at du gemmer de oplysninger du har, det meget vigtigt, du gemmer dem - tag meget gerne screenshots af det. Alle oplysninger kan være vigtige: hans navn, hans brugernavn, billeder af ham, en beskrivelse af hans udseende og så videre. Det kan politiet nemlig bruge, når de prøver at finde frem til ham.

Du er slet ikke den eneste, der har været ude for sådan en oplevelse med nøgenbilleder på nettet, og jeg ved, at mange føler, at det er pinligt og skamfuldt. Men du er slet ikke den eneste, der har været ude for det, og man ville jo ikke have sendt billederne af sted, hvis man vidste, hvad der kunne ske bagefter.

Det kan være meget spændende og nyt at møde mennesker på nettet, og det er bestemt ikke mærkeligt, at man får lyst til at prøve det – og at man også bliver nysgerrig på, hvordan det er at sende billeder til hinanden. Man er ikke billig, fordi man bliver nysgerrig på det – og fordi man sender nogle billeder. Det er vigtigt, at du ved det.

Det er også vigtigt, at man får talt med nogen om oplevelsen, for den kan, som du selv fortæller, godt komme til at sætte sig lidt fast hos en i et stykke tid – og man kan gå rundt og komme til at tænke, at man selv var uden om det eller at det er pinligt – og man kan føle, at man har fået dårlig selvtillid eller lavt selvværd.

Sådan bør man ikke have det. Det er nemlig ikke din skyld, at manden udgav sig for at være en anden, og at han pressede dig til at sende billederne.

Det kan være en svær samtale, men det ville være rigtig godt, hvis du f.eks. kan få snakket med dine forældre om det, der er sket. De kan nemlig støtte dig og hjælpe dig med at komme over oplevelsen, og de kan også hjælpe dig med at melde manden til politiet. Det kan være, at det føles mere overskueligt at starte med at tale med én af dine forældre. Måske har du lyst til at vise dem det brev, du har skrevet til Brevkassen sammen med mit svar? På den måde kan en af dine forældre starte med at læse brevet, og så kan I tale sammen om det bagefter.

Det kan også være, at du har det bedre med en anden voksen og hellere vil tale med ham/hende. Det er også helt OK. Det vigtige er, at du får talt med en voksen – og at den voksne forstår, at du har brug for hjælp og støtte.

Mange tanker og de bedste hilsner
BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.