Brev
Billede delt på nettet, chikane og mobning
Hej bb
Der var denne her dreng jeg godt kunne lide, han var flot, charmerende, populær og flirtende..
Jeg gik rigtig meget med hans gode venner så på den måde så jeg ham ofte. Han begyndte at skrive til mig og det var jeg rigtig kulleret over, fordi han var så populær og jeg havde altid været en smule forelsket i ham.
Senere spurgte han over snapchat om han måtte få et billede af min røv, det sagde jeg ja til, for så ville han sikkert hellere være sammen med mig og føle jeg var mere spændende. Men han tog screenshot og vidste det til sine venner = mine venner inkl. Selvom han havde lovet og slette billedet.
Efter fulgt havde alle de der drenge det, og jeg var blevet lidt uvenner med dem over et eller andet så det begyndte at sende det rundt til HELE min by’s 13-årige drenge.
Jeg begyndte self at få det tilbage for de havde fået mit navn med, jeg begyndte at skamme mig og føle mig billig. Jeg havde ikke sagt noget til nogen andre end mine tætteste. De drenge der sendte det altså rundt, og det vidste hvor rigtige venner de i virkeligheden var. De begyndte samtidig at kalde mig billig og luder og at jeg skulle dræbe mig selv.
De var alle blevet enige om at mig og mine veninder vi bare var nogle ludere, selvom de havde været bedste venner og min veninde havde været kærester med en af dem. Sådan blev det ved i et halvt år, jeg blev udstillet over nettet, bla på det der hedder ask.fm hvor mit billede blev delt og navn og det hele.
Jeg havde det RIGTIG skidt og havde tænkt på at cutte og alt muuuligt. Det var en stor klump i maven, der bare voksede og voksede. De havde også skrevet de havde været oppe i min lejlighed og begyndte at drille mine brødre når de var nede på biblioteket.
De vidste bla. min lillebror på 5 billedet og havde fortalt mig de også havde vist min mor det. Der bristede mit hjerte og jeg græd stort set hverdag, det gik også ud over min skole. De kaldte os for ludere daglige, og jeg blev også kaldt trold, de råbte efter mig på gaden osv.
Men det hænger sådan sammen at de her drenge går til fodbold sammen og på den måde er et “hold” De går rundt nede i byen og driller og mobber og smadrer. De er kendt af politiet og ssp. eMen her den anden dag, kunne jeg ikke holde det inde mere og fortalte først min bonusmor og derefter min tante og min mor og far og bonusfar.
De hjælper mig igennem det, og de drenge har slet ikke skrevet noget slemt, mine forældre havde sagt at det var okay, og det ikke var noget at skamme sig over for alle begår fejl. og at om nogle måneder var det en historie.
Det hjalp mig til en nemmere hverdag og har allerede hjulpet mange. Men det plan mine forældre og jeg havde lavet var sådan at mig og mine veninder skulle gemme alle beviser på hvor de kalder os ting og truer os.
Vi havde bla en lydfil hvor de råber vi bare er nogle billigeludre osv. Vi har snakket med ssp, og fundet deres forældres nr. Men sommetider får jeg stadig ondt i maven, for de har fortalt mig så mange gange jeg er billig og en ludre, og selvom jeg ved det ikke passer. så tror jeg på det, og får det dårligt med mig selv.
Ved jeg langt fra er den eneste med mit problem.Men havde lige brug for at dele det med nogle, så hvis der nu var nogle der kunne bruge den som hjælp.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Hvor er det stærkt gjort, alt det du har gjort og du har også skrevet herind til Brevkassen - tak for det. Du har skrevet herind: både fordi du havde brug for at komme ud med din historie, men også fordi du har tænkt på, at andre måske kan få gavn af at læse den. Det er altså godt tænkt – og det er stærkt af dig, at du deler din oplevelse og det du har været udsat for.
Jeg kan godt forstå, at du har haft en masse tanker og følelser i forhold til det, drengene har gjort. Jeg tænker på, at det må have været svært at opdage, at dem, man troede, var ens venner, faktisk kunne finde på at gøre noget, der har såret en så meget. Måske har du også følt dig bange for, hvad de kunne finde på – og hvem de kunne finde på at dele billedet med? Jeg kan også godt forstå, hvis du har følt dig rigtig ked af, at det billede, som i virkeligheden kun var til én person, pludselig er blevet sendt rundt til mange flere.
Det er slet ikke i orden, at drengene kalder dig “billig” og “luder”. Jeg er glad for, at du godt ved, at det ikke passer (du har ikke gjort andet end at sende et billede til en, du godt kunne lidt – og som du troede, også kunne lide dig). Men jeg kan godt forstå, at det måske kan være svært at huske – at man ikke er billig og en luder – hvis man får det at vide mange gange.
Derfor er jeg også rigtig glad for at læse, at du nu har fået snakket med din familie og SSP om det hele – og at de har været støttende og hjulpet dig med at lægge en plan. Når man oplever sådan en situation, som du har været i/måske stadig er i, er det vigitgt, at man har nogen omkring sig, man kan tale med om sine oplevelser og følelser. Det kan nemlig være alt for tungt at gå med alene. Når du mærker, at det ikke helt over for dig, så er det vigtigt at du snakker med dem du har omkring dig. Så de fortsætte med at støtte dig i at få ro på, også inden i.
Som du også skriver, er der andre, der har været udsat for noget lignende som dig, og det er bestemt ikke ens egen skyld, når der er nogen, der misbruger ens fortrolighed og bryder en aftale. Når man er vild med en, eller måske endda lidt forelsket, så kan man godt få lyst til at sende billeder af sig selv – og så modtager man måske også nogen fra den anden. Desværre er det ikke altid, man kan stole på den anden. Derfor er et godt råd, at man kun deler billeder, som man selv vil vise til alle man kender og ikke kender, fx den type billeder, man også ville lægge på facebook, insta eller i et billedalbum.
Det råd har du faktisk lige været med til at give videre til de andre børn, der sidder og læser med her på Brevkassen. Tusind tak for det!
Jeg vil dog også sige, at det er helt rigtigt, når du også skriver, at alle kommer til at prøve at gøre nogle ting, de måske fortryder senere. Jeg kan godt forstå, at du har en følelse af skam, men jeg er faktisk helt enig med din familie, når de siger, at der ikke er noget at skamme sig over: du kunne ikke vide, hvad drengene ville gøre – og du troede, at I kunne stole på hinanden. Du havde ingen chance for at vide, hvad drengen ville gøre med billedet.
Faktisk er det ulovligt at videresende billeder af en person, når personen ikke selv har givet lov til det. Det betyder, at det, drengene har gjort, er ulovligt. Måske har I allerede talt med politiet om drengenes opførsel? Måske er det derfor, at I er blevet enige om at gemme beskeder osv. – som bevismateriale?
Jeg synes, du lyder som en meget stærk pige, og jeg håber, at du bliver ved med at tale med dine forældre, dine veninder og SSP-medarbejderen. Nogle gange kan følelser bølge frem og tilbage – og selvom man én gang har talt med nogen om det, der er sket, kan det godt være, at man har brug for at tale om det mange gange endnu.
Du er også meget velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen 116111, hvis du har lyst til at tale lidt med os om det – og du kan også altid logge på Chatten.
Tak for dit mod, og fordi du ville dele din historie.
De kærligste tanker og hilsner
BørneTelefonen