Brev
Valg af uddannelse
Hej læsere på BørneTelefonen
Jeg er en 14 årig pige med mange tanker omkring min fremtid.
Jeg er en meget..MEGET genert pige, der ikke er god til at snakke med nye/ fremmede mennesker.
Jeg går i ottende klasse, og spekulere allerede meget over hvad jeg vil være når jeg bliver voksen.
Lidt om hvad jeg kan lide:
– Jeg elsker at male/tegne
– Jeg er ikke god til at komme ud af min “comfort zone”
– Jeg er en aktiv pige der har spillet fodbold i 8 år og dyrket
gymnastik i 2-3 år
– Jeg er meget genert og nervøs
Nu hvor i har hørt lidt om mig håber jeg, at i kunne hjælpe mig med at finde ud af hvad jeg vil fx. hvilken uddannelse jeg vil på og hvilket job der vil passe til mig.
Jeg har flere gange grædt i timevis, da jeg ikke ved hvad jeg vil med mit liv endnu. Jeg håber virkelig at der er nogen der vil hjælpe mig!
Tak på forhånd 🙂
Vh mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Mange tak for dit brev, hvor du deler nogle af dine tanker omkring fremtiden med os.
Jeg forstår godt, at dine tanker omkring fremtid og uddannelse fylder meget hos dig. Jeg har talt med mange unge på din alder, som fortæller, at det begynder at fylde meget omkring 8. klasse, fordi vi begynder at få karakterer og bliver præsenteret for de valg, vi skal til at træffe efter 9. klasse.
Jeg vil gerne komme med lidt forslag til, hvordan du kan få lidt ro på de tanker, og hvor du kan få hjælp til at snakke om dine tanker.
Jeg kan godt forstå, at du tænker meget over hvad du gerne vil være. Det er meget almindeligt, og det er der mange som gør i din alder. Men der er også mange som ikke ved hvad de vil endnu når de går i 8. klasse, og det er helt okay. Det behøver du slet ikke at vide endnu.
Måske det kan hjælpe dig kun at tænke på, hvad du gerne vil når du er færdig med folkeskolen? Der er mange muligheder, og det vigtigste er at prøve noget af og mærke efter undervejs. Du kan godt ændre mening.
Faktisk er det sådan, at du kan ændre mening hele livet. Selvom du vælger at blive fysioterapeut, kan du sagtens skifte senere i livet over til at blive kunsthistoriker eller forsøge dig med at blive billedkunstner.
Heldigvis er det også sådan med ungdomsuddannelser, at vi aldrig lægger os fast på én vej. Vi kan altid gå en anden, hvis vi får lyst til det senere. Hvad tænker du mon om at se det på den måde?
Når du skriver, at du har grædt i timevis over ikke at vide, hvad du vil med dit liv endnu, tænker jeg, at du nok har brug for at snakke med nogen om dine tanker. Det kan være en god veninde, din mor, far eller en lærer som du er tryg ved.
Det kan også være en idé at tale med den uddannelsesvejleder som er tilknyttet din skole. En uddannelsesvejleder kan hjælpe dig med at tale om mulighederne for uddannelse efter folkeskolen og kan måske give dig lidt ro i dine tanker.
Hvor er det dejligt at høre, at du har masser af interesser! Det fortæller mig, at du er en nysgerrig og aktiv pige. Når du skriver, hvad du godt kan lide, tænker jeg at der er masser af muligheder for at finde en uddannelse og et arbejde, som passer til dig.
Hvis du taler med en uddannelsesvejleder, kan det måske være en hjælp at vise det brev som du har skrevet til os. Du kan også prøve at kontakte eVejledning her.  Der kan du både ringe, sende en sms, en mail eller chatte.
Noget andet jeg tænker på er, at du skriver at du er meget meget genert. Er det mon fordi det fylder meget i dine tanker omkring fremtiden og måske er med til at bekymre dig?
Det kan måske være en idé at du fortæller netop dét, når du taler med en om dine tanker om fremtiden. Det er okay at være genert, og der er mange uddannelser og jobs, hvor der er plads til det.
Jeg har prøvet at komme med nogle idéer til hvem du kan tale med, eller hvordan du kan få mere hjælp til dine tanker omkring din fremtid.
Med dit brev viser du handlekraft til at få lidt ro på dine tanker om fremtiden. Jeg håber meget, at du kan bruge den handlekraft til at snakke med en om dine tanker. Jeg tror på, at du nok skal finde en uddannelse der passer godt til dig.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen