Brev
Penge?
Hej:)
Jeg er en pige på 15 år der skal i 9. Klasse
Min problem er, at jeg er usiker om penge, hvis det giver menning.
Mange fra min klasse har et job som avisbud eller noget i den stil.
En af mine venner har også et job på mcdonalds.
Jeg har et job som barnepige og det her jeg haft i to år nu, i starten skulle jeg passe en lille pige meget og jeg fik gode penge, men nu er det sjælent at jeg passer hende. Nok fordi hun bliver støre og kan klare mere selv.
Jeg er bare i tvivl om at det er en dårlig ide ikke at have et job og få penge.
Jeg ved det lyder lidt skørt, men der er mange der taler om at alting ændre sig, altså at vi skal arbejde længere end vores forældre måske skal og at tingene bliver meget dyre end det var før og jeg forstå at tivden og prisen ændre sig, men så tænker jeg så på om jeg vil mærke en forskel når jeg bliver ældre om jeg så har haft et job inden.
Problemet er også at jeg skal til at gå i 9. klasse og jeg har andre ting i min fritid som jeg vil lave, men som også stresser mig.
Jeg håber det giver menning for jeg vil entlig bare høre om at det måske er vigtigt at jeg for et job og om det gør forskel for min fremtid?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 15 år,
Tusind tak for dit fine brev. Hvor er det nogle fine og gode tanker du har. Og hvor er det godt, at du deler dem med nogle. Jeg ved at bange unge går med mange af de samme tanker som dig.
Her på BørneTelefonen hører vi ofte fra børn og unge, som synes at det med et fritidsjob kan være svært. Mange synes ligesom dig, at der er en masse tanker, beslutninger og overvejelser der følger med. Grunden til at jeg fortæller dig det er, at det kan være rart ikke at føle sig alene med alle de spørgsmål og tanker. Måske kan du kende følelsen af, at man er den eneste der tænker sådan?
Du skriver først og fremmest at mange af dine venner har et arbejde. Mange unge oplever ligesom dig et pres, når dem omkring en begynder at få et arbejde. Man kan få en følelse af, at man går glip af noget, eller at andre måske springer over en i køen. Mon du kender den følelse?
For mange kan det føles som om man er den eneste uden arbejde, da det er det som ens venner snakker om lige nu. Når noget er nyt er det også helt naturligt, at man kommer til at snakke om det. Men frygt ej. Det er helt almindeligt, at man ikke har et arbejde som 15 årig. Måske der faktisk er flere af dine venner, som føler sig presset til det ligesom dig? Du kunne måske prøve at sige det højt og spørge dem?
Ud over det skriver du faktisk, at du allerede har haft et job som barnepige. Jeg tror du har helt ret i, at det er fordi hun er blevet ældre og derfor ikke har brug for pasning længere. Jeg kunne forestille mig, at de har sat meget pris på dit arbejde. Du virker nemlig som en meget moden og rar person.
Hvor er det bare sejt, at du har været barnepige. Det er faktisk sådan at alt arbejdserfaring er god erfaring. Lige meget hvad man har lavet, så lærer man noget man kan tage med sig videre. Har du mon tænkt på, hvor meget du faktisk allerede har lært fra det arbejde?
Jeg kunne forestille mig, at du i dit arbejde har lært en masse om at være ansvarlig, passe på yngre og være selvstændig. Det er da virkelig sejt gået i en alder af 15 år.
Ud fra det du skriver, så ser jeg ingen grund til at være bekymret. Som du selv skriver, så skal man arbejde til man er meget gammel.
Derfor vil mit bedste råd til dig være, at nyde din ungdom.
Du skriver at andre ting i din fritid allerede presser dig. Mon ikke det vil være rart, at kunne slippe tanken om et job lidt? På den måde kan du fokusere på dine fritidsaktiviteter. Det er faktisk sådan at fritidsaktiviteter kan være lige så godt for ens fremtidige jobmuligheder.
Det viser eksempelvis en fremtidig chef at man er aktiv, kan møde til tiden og gør noget der gør en glad. Det er godt at kunne tage med sig i livet.
Du har dog retten til fritid og hvile. Så måske det kunne hjælpe dig, at tænke over om, der vil være plads til det, hvis du også skal bruge tid på at arbejde.  Det er nemlig slet ikke noget, som du skal føle, at du er nødt til. Måske det er okay, at vente til du føler der er tid og overskud til det.
Når jeg læser dit brev for jeg en fornemmelse af, at du er en meget fornuftig pige, som har rigtig mange gode overvejelser. Det fortæller mig at du nok skal klare det rigtig godt. Jeg er derfor også sikker på, at du nok skal få et godt job i fremtiden. Lige meget om du ikke har eller har et fritidsjob nu.
Jeg håber at du har fået svar på dig brev og er meget afklaret omkring det at have et job som 15 årig. Du er super sej og jeg hepper på dig. Held og lykke med 9.klasse.
Du er altid velkommen til at kontakte os igen. Du kan også altid ringe til os på 116111, hvor vi altid sidder klar til at hjælpe.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen