Brev
Hvad gør jeg
Hej bt.
Jeg er en pige på 13 år og har en k på 17. Jeg har sagt til ham at jeg er 14 og hedder mia hvilket jeg ik gør…
Jeg ved ik hvordan jeg skal fortælle det til ham da jeg er bange for ham vil slå op jeg ved godt det var forkert af mig
men jeg hader mit rigtige navn virkelig meget og at jeg er 13 men jeg ved ik hvordan jeg skal sige det til ham
jeg har virkelig brug for jeres/din hjælp
Kh.mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det godt, du skriver ind og spørger efter hjælp. Jeg kan godt forstå, du synes, det er svært at få fortalt, at du ikke har været ærlig fra starten. Jeg mener nemlig ligesom dig, at det er vigtigt, at du får fortalt sandheden. Jeg vil gerne komme med nogle idéer til, hvordan du kan gøre det.
Du fortæller at du godt ved, at det var forkert af dig at lyve om dit navn og din alder. Du har gjort det fordi, du hader dit rigtige navn, og at du er 13 år. Det tænker jeg er en vigtig pointe, som du skal have med, når du fortæller ham sandheden.
Hvis han ved, hvorfor du har løjet, så vil han nemlig bedre kunne sætte sig i dit sted og forstå, hvorfor du har løjet. De fleste kender til, at man kan komme til at fortælle små løgne, for at få andre til at synes bedre om én.
Det er selvfølgelig svært at vide, hvordan han reagerer på det, når du fortæller ham sandheden. Måske vil han blive sur i starten, men jeg tror, at han på længere sigt vil værdsætte, at du fortæller sandheden.
Uanset hvad, så tænker jeg, det er vigtigt, at du går til bekendelse nu. Sandsynligheden for at han finder ud af det på et tidspunkt er stor, og så er det bedre, at du siger det selv. Et kæresteforhold skal bygge på ærlighed og tillid.
Der er flere måder, du kan fortælle det på. Hvis du synes, det er svært at gøre det ansigt til ansigt, kan du måske starte med at skrive en besked til ham. Du kan skrive, at du har noget, du gerne vil tale med ham om, så er han forberedt på, at der er noget vigtigt, og han kan spørge ind til det på forhånd.
Derefter kan du sige at du gerne vil mødes med ham. Når han på forhånd ved, hvad det handler om, er det måske lettere for dig, at sige det lige ud når I mødes. Hvad tænker du om det?
Det er også en mulighed at skrive det hele til ham. Skrive at du er meget ked af det, men at du er kommet til at lyve om din alder og dit navn. Her er det vigtigt, at du også får skrevet, hvorfor du har gjort det. Hvis du har brug for hjælp, til hvordan du skriver brevet, kan du måske finde ideer her: Skriv det til nogen
Jeg håber, du har mod på at få fortalt sandheden, og at din kæreste modtager det på en pæn måde. Hvis du har brug for flere råd, er du altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111, eller via sms og chat.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen