Brev
Må mine forældre tvinge mig til at få et arbejde et sted hvor jeg ikke har lyst?
Hej brevkasse.
Jeg er 14 år gammel (fylder 15 om under 2 måneder) og mine forældre prøver at tvinge mig til at gå med aviser selvom jeg har fortalt dem flere gange at jeg ik har lyst.
Vi er ved at ramme de kolde måneder og jeg gider ikke gå udenfor i 5 graders kulde med en stor vågn der føles som om at man slæber rundt på en bil.
Det er hårdt og spild af tid da man knap får 300kr om måneden. Jeg er altså en aktiv pige og er hele tiden ude og lave noget med vennerne, så det er ik fordi jeg er doven. Kan i hjælpe mig?
Hilsen pige der ikke har lyst til at gå med aviser.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15,
Hvor er det godt, at du skriver herind, når du har en uenighed med dine forældre. Det kan fylde rigtig meget og blive en unødvendig stor ting i jeres familie, så super sejt, at du rækker ud til os.
Du skriver, at dine forældre tvinger dig til at gå med aviser og at du ikke har lyst. Det er ikke fordi du er doven, da du allerede er aktiv og laver en masse ting med vennerne. Månedslønnen trækker heller ikke nok for, at du vil slæbe rundt på en tung vogn i de kolde vintermåneder. Jeg kan godt forstå, at du er frustreret, da du ikke kan se fordelene med avis arbejdet.
Fritidsjob
Dine forældre synes, at det ville være en god ide for dig, at få et fritidsjob, så som at gå med aviser. Måske er det ikke er jobbet, som avisuddeler, der er det vigtigste for dine forældre, men mere en måde at give dig et ansvar på og forståelse for, hvordan man tjener sine egne penge. Man lærer meget ved at have et fritidsjob, da der vil være andre end ens forældre, som forventer noget af en.
Måske dine forældre har forslået dig, at gå med aviser, da det var deres første job og den måde, at de kom i gang med at tjene deres egne penge? Jeg kan godt se, at det ikke er verdens sjoveste opgave at gå med aviser i regnvejr og blæst med en tung vogn. Men der er jo mange andre måder, hvorpå du kan tjene dine egne penge, men også lære, hvordan du indgår i et fællesskab og sammen kan løfter en opgave eller sætte ekstra pris på de penge, som kommer ind på din konto.
Før diskussionen med dine forældre bliver større, kunne du måske selv finde et job som fx babysitter, hundepasser, arbejde i en hestestald eller i et supermarked. Jeg har sat et link ind, hvor du kan se, hvad du må arbejde med i din alder. Du kan finde linket her. På den måde viser du også dine forældre, at du kan tage ansvar for det, som du har lyst til at arbejde med.
Jeg giver dig også  et link, som du måske kan få nytte af den dag, du finder et fritidsarbejde. Det er nemlig vigtigt, at du bliver betalt ordentligt for dit arbejde og at reglerne for arbejdstid bliver overholdt: Jobpatruljen
Du er både fornuftig og modig!
Jeg synes, at du er super modig at skrive herind til os og spørge om hjælp. Det er ikke altid nemt, når ens forældre insisterer på, at man skal gøre noget, som man slet ikke har lyst til. Og så er det også rigtig fornuftigt af dig, at du tænker, at du må finde en anden løsning før du bliver tvunget ud på en avisrute. Godt gået! Jeg håber, at du kan bruge samme mod og fornuft til at finde et fritidsjob, som passer bedre til dig. Mon ikke dine forældre vil synes, at det er ok, at droppe avisruten, hvis du kommer hjem med et job, som du selv har fundet?
Jeg hepper på dig og ønsker dig held og lykke med det!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen