Brev
Arbejde
jeg en 13årig pige der har svært ved at find et arbejde d skal helst ik være avis ting ting eller pantetlandet eller babysitning mang tjaakk..
jg har prøvet lede efter et vil gern arbejd i en bager men igen d skal være ting jg gern må
man må gern arbejd i bager som 13 men altså sårn der der regler for hvad man må der og hvad man ik må som jg igen ik forstår
ehmmm kender du nogle job ma ka arbejd som, som 13-14? ogs ledige stillinger
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år.
Tak for dit brev.
Det er da en god ide du har fået, at du vil have et job. Du har måske brug for lidt ekstra lommepenge?
Da du er 13 år må du gerne have et fritidsjob nogle timer om ugen efter skole. Men du skal være opmærksom på, at der er nogle regler for unge som dig. Regler for hvad du må arbejde med og hvor meget du må arbejde. Det er for at passe på dig og for at sørge for, at du har tid til at gå i skole og læse lektier.
Du kan læse mere om reglerne her: Jobpatruljen – regler når du er 13-15 år
Jeg synes det vil være godt, hvis du snakker med dine forældre om, at du gerne vil have et job. Jeg tror, at de vil hjælpe dig med at søge fritidsjob. Måske kender dine forældre eller andre voksne nogle, der kunne have brug for din arbejdskraft?
Du kan lave en liste over steder du gerne vil arbejde – fx bageren. Din mor eller far måske hjælpe dig med at skrive en kort ansøgning, hvor du skriver lidt om dig selv, som du kan sende eller selv aflevere til de steder, du gerne vil have et arbejde. I kan gå en tur og dele dem ud i butikker, på bibliotektet eller andre steder. På den måde kan du hilse på dem, som ejer stedet eller arbejder der.
Hvis du får et arbejde kan dine forældre også hjælpe dig med at snakke med din arbejdsgiver om arbejdstider og løn.
BørneTelefonen kan desværre ikke skrive til dig om ledige stillinger, så du må selv kigge i aviser eller søge på nettet efter muligheder, der hvor du bor.
Jeg håber du finder et fritidsjob, som du bliver glad for.
Med kærlig hilsen
BørneTelefonen