Arbejde

Hej.

Jeg er en pige på 15 år, der lige er gået ud af 9 klasse. Nu har jeg sommerferie, og jeg havde planlagt en masse ting jeg skulle i sommerferien.

Jeg har også et fritidsjob på en grill. Før vores vagtplaner bliver delt, skal vi meldte de dage vi ikke kan arbejde. Jeg meldte 5 dage ud, hvor jeg skal ud og rejse. Vi har nu fået tildelt en vagtplan. Jeg skal arbejde næsten alle dage og det virker meget uoverskueligt og overvældende. Jeg havde ikke regnet med at skulle arbejde så meget, men mange af mine kollegaer har åbenbart meldt mange flere dage, hvor de ikke kan arbejde, end mig. Jeg føler jeg har mistet min sommerferie, hvilket jeg er meget ked af og ved ikke hvad jeg skal gøre. Det er ikke en mulighed for min chef, at give mig mindre vagter, da han allerede mangler folk. Jeg har bare ikke lyst til at ofre min sommerferie for 65 kr i timen.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Du virker som et ungt menneske, der er betænksom og rar at have på en arbejdsplads. For du melder jo ud om mulige arbejdsdage på en ærlig måde, når der skal lægges vagtplan.

Jeg kan godt forstå, at det kommer bag på dig, at du er blevet sat på vagter ALLE de dage, som din chef overhovedet kunne.

Nu er det jo svært at forudsige, hvordan det vil være at arbejde mange dage. Det kan jo ikke udelukkes, at det kan blive interessant at arbejde på grillen hen over sommeren. For eksempel kan man være heldig at opbygge gode venskaber med de andre på grillen – og få sjove oplevelser, når man følger livet på grillen hen over sommeren.

Men der er også den risiko, at du løber sur i arbejdsdagene og bliver frustreret over, at du kommer til at bruge alle dine feriedage på grillen. Derfor skal du vide, at du ALTID har ret til at sige ‘nej’ til de mange  vagter. Det kan jo så have den konsekvens, at du bliver sagt op fra jobbet. Det er jo en risiko, især hvis du har brug for pengene. Men hvis du ikke har hårdt brug for pengene og dermed råd til at miste jobbet, så kan du overveje at lade din chef vide, at du ikke kan leve med vagtplanen. Og at du ikke havde regnet med at blive sat på vagt ALLE de dage, du ikke skulle ud at rejse. Hvis du har en god chef, så kan det jo være, at der kan findes en løsning, du kan leve med.

Jeg kan fornemme, at du har haft jobbet på grillen et stykke tid. Måske har du allerede en eller flere kolleger på grillen, som du er fortrolig med. Du kan måske tale med dem for at få flere ideer og input til, hvordan du kan gribe situationen an. Måske kan du også bruge dine forældre i denne sag? Nu ved jeg jo ikke, om du har forældre, du plejer at kunne snakke med på en god måde. Men det er måske værd at høre, om din mor eller far kunne have forslag til, hvad du kan gøre?

Som ung medarbejder vil der være mange ting, man prøver for første gang. Derfor er det helt forståeligt, at du ikke var klar over grillens måde at lægge vagtplaner på. Nu har du i hvert fald fået en værdifuld erfaring med dét at melde ind til en vagtplan.

Jeg håber, at du får en god sommer og finder en god løsning.

Kærlig hilsen BørneTelefonen