Brev
Angst og venner
Kære BørneTelefonen,
Jeg tror, at jeg har ret slem angst, som påvirker meget til dagligt.
Jeg har ikke en diagnose, da selv den proces, er noget som er meget svært for mig.
For at putte det lidt i perspektiv, så “kan jeg ikke”: Snakke i telefon med andre, har meget svært ved at tage til tandlæge eller læge og vil hellere blive ret syg og jeg har ikke gået i skole, i næsten 3 år.
Jeg har dage, hvor det påvirker min søvn, fordi at min angst “rumler” om aftenen og har svært ved at se min forlænget familie.
Jeg ignorere de flest dage, at skulle nogen steder og hvis jeg skal noget, så har jeg meget svært ved at tænke på andet, i flere uger op til.
Det fylder ret meget og har aldrig fået hjælp, fordi at jeg enten selv er stået af, eller fordi dem omkring mig, ikke vidste hvordan de skulle.
Til dagligt, så ser jeg ikke andre end min søster og forældre, til tider min bror, som egenligt er flyttet hjemmefra.
Jeg har kun 2 venner, som jeg stadig ser til tider, også selvom at det kun er 2-3 gange om året.
De kendte mig før min angst blev slemt og har derfor godt set, at jeg har det med at ignorere/flygte fra situationer. Jeg tror dog ikke, at de stadig rigtigt forstår – forståeligt nok.
Jeg har det kun lidt stramt med at se dem, fordi at jeg ved, at de kender mig, men de er nu ved at lave planer om, at vi skal mødes, med deres kærester.
Den ene af mine venner har ændret sig utroligt meget og kan næsten ikke rigtigt kende hende mere, hvilket i sig selv gør situationen lidt mere presset.
Udover det, så synes jeg også, at det er pressende fordi, at mine venner begge kommer til at kende alle undtagen hinandens kærester og jeg er bange for, at blive lidt af et tredje hjul.
Fordi at jeg heller ikke går i skole osv, så er det endnu et punkt, hvor jeg ikke har noget tilfælles med de andre – føler faktisk slet ikke, at jeg har noget at snakke med nogen af dem.
Min normale reaktion ville være, at flygte fra situationen – sige at jeg er syg, eller ikke kan den dag.
Dog så kender de mig alligevel godt nok til at vide, at der er en god chance for, at de ved jeg lyver.
Jeg har ikke lyst til at skuffe dem, men sådan nogle situationer her, er bare noget af det værste for mig og selvom at det ville være en god udfordring, så ved jeg bare ikke, om det er for meget for hurtigt.
Lige pt, så ser det ud til, at det først er en gang i januar, så det kan altid ændre sig, men det tvivler jeg dog lidt, at det faktisk kommer til.
Jeg håber det giver bare lidt mening og at du kan hjælpe.
Tak på forhånd.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 18 år
Tusind tak for dit brev og for at dele noget så sårbart. Jeg kan fornemme, at du har taget et stort og vigtigt skridt bare ved at sætte ord på dine følelser og tanker. Det kræver mod, og det skal du virkelig give dig selv anerkendelse for. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Det lyder som om, at angsten virkelig fylder meget i din hverdag og har gjort det i længere tid. Det, du beskriver – frygten for at være sammen med andre, de fysiske og mentale symptomer, der forværres om aftenen, og hvordan det påvirker dine relationer – er alle ting, der kan være overvældende og svære at håndtere alene.
Om at søge hjælp:
Du nævner, at du har det svært ved at tale i telefon og tage til læge, og det er helt forståeligt. Angst kan gøre selv de mindste ting overvældende, især når det indebærer nye situationer eller mennesker. Men det at få en professionel vurdering og støtte kan virkelig være en gamechanger. Måske kunne du tage små skridt ad gangen: For eksempel starte med at skrive dine tanker ned, præcis som du har gjort her, og tage dem med til en læge? Hvis det føles for svært alene, kan du måske spørge din søster, en af dine forældre eller en anden tæt på dig om hjælp? De kunne måske tage med til lægen og evt også hjælpe dig med at ringe til lægen, hvis du føler dig tryg med det?
Jeg giver dig et link, hvor du kan læse om psykologhjælp, der er gratis, og som din læge har mulighed for at henvise dig til:
Angst og depression – gratis psykolghjælp
Om situationen med dine venner:
Det er tydeligt, at du holder meget af dine venner, selvom du føler, at angsten skaber afstand mellem jer. Planen om at mødes med dem og deres kærester lyder virkelig udfordrende for dig, især fordi der er flere lag af bekymringer: Følelsen af at være “det tredje hjul”, ikke at have så meget tilfælles, og den generelle utryghed ved sociale situationer.
Det er okay at føle, at det her er for meget lige nu. Du behøver ikke at presse dig selv til noget, der føles umuligt. Samtidig kan det også være værd at overveje, om du kan gøre mødet mere håndterbart for dig. For eksempel:
• Du kunne måske tage en samtale med en af dine venner på forhånd og fortælle lidt om, hvordan du har det? Det kan måske lette noget af presset og give dem en bedre forståelse.
• Du kunne måske også snakke med dine venner om kun at mødes jer tre, uden deres kærester? Du kunne evt sige noget io retning af “Jeg ved jeres kærester betyder rigtig meget for jer, og er en vigtig del af jeres liv nu. Jeg vil gerne lære dem bedre kende, men føler at det bliver lidt for meget for mig lige nu. Vi kunne måske alle mødes på et andet tidspunkt eller enkeltvis så det ikke er to nye personer jeg møder på en gang.”
• Kunne du sætte nogle rammer, der gør det nemmere for dig? Måske foreslå et kortere møde, eller et sted, hvor du føler dig mere tryg.
• Hvis det føles for stort lige nu, kunne du måske også forklare, at januar er en svær tid for dig, men at du stadig gerne vil se dem på et andet tidspunkt, hvor der er færre mennesker?
At tage små skridt
Det er helt naturligt at ville undgå situationer, der føles overvældende, men det lyder også som om, du er opmærksom på, at det måske ikke altid er den bedste løsning for dig. Små skridt kan hjælpe med at bryde den cirkel man som man nogle gange er endt i. Hvis det her møde føles som for meget, kunne du overveje at starte med noget mindre? Måske en tur ud med en af vennerne alene, hvor det er lettere at være dig selv?
Hvis du har mod på det kan du også læse mere om angst på Mindhelper, som er en  rigtig fin hjemmeside for unge om mental sundhed.  Her kan du se videoer og interviews om angst. Du kan også deltage I gratis online-forløb her.
Du er ikke alene
Husk, at du ikke er alene om at have det sådan her, selvom det måske føles sådan. Der findes hjælp, og der findes mennesker, der forstår, hvordan du har det. At række ud er svært, men det er også første skridt mod at få det bedre.
Jeg håber, at dette brev har givet dig lidt støtte og nogle ideer til, hvad du kan gøre. Du fortjener at få det bedre, og du fortjener at have et liv, hvor angsten ikke styrer dig. Hvis du har lyst til at snakke mere eller har nogle spørsmål så kan du altid skrive til os eller ringe på 116111.
Kærlig Hilsen, BørneTelefonen